پايان نامه بررسي عوامل موثر بر خرابكاري دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر كرمانشاه در سال تحصيلي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
مقدمه
تاریخ جرم و جنایت پدیده ای نیست که به زمان و مکان خاصی
بستگی داشته باشد. به عبارت دیگر رشد و گسترش آموزش و پرورش، انتظارات مردم
را از خویشتن و از همدیگر بیشتر کرده است و برای انسان معاصر که از لحاظ
پیشرفت های علمی و صنعتی در تاریخ خود بی نظیر است واقعا دشوار می باشد که
هر روز شاهد انواع متعددی جرم و جنایت باشد و از کنترل خویشتن درماند. یکی
از انواع این جرم ها که آثار مخربی بر جای می گذارد، خرابکاری یا وندائیسم
است.در جامعهشناسی، تمایل وافر برخی جوانان به تخریب اموال و متعلقات
عمومی را اصطلاحا خرابکاری مینامند. اساسا واژه وندال یا خرابکار بر گرفته
از نام قومی ژرمن – اسلاو بوده که با حملات خود، ویرانگریهای فراوانی
برجای میگذاشتند. از این رو این واژه امروز، به معنای ویرانگری، وحشیگری و
خرابکاری به کار میرود. علل متعددی زمینه ساز این رفتار خرابکارنه است که
از آن جمله می توان به میزان قانونمندی فرد، شرایط اقتصادی و پایگاه
اجتماعی فرد، میزان سرخوردگی وی و … اشاره نمود. در پژوهش حاضر نیز سعی بر
این است که علل خرابکاری در میان نوجوانان پسر بررسی گردد به امید اینکه
نتایج حاصل از این پژوهش زمینه ساز پیشگیری از این رفتار تخریبی باشد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه ۲
بیان مسئله ۳
اهمیت و ضرورت پژوهش ۴
هدف کلی ۵
اهداف جزئی ۵
سوالات پژوهش ۶
فرضیه های تحقیق ۶
متغیرهای پژوهش ۶
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ۷
پیشینۀ پژوهشی ۷
فصل دوم : پیشینه و مبانی نظری
مقدمه ۱۱
وندالیسم (خرابکاری) ۱۱
نظریۀ بی سازمانی اجتماعی ۱۲
نظریۀ بوم شناختی ۱۲
نظریۀ خرده فرهنگی ۱۳
نظریۀ برچسب زنی ۱۳
نظریۀ ساختار زیستی ۱۴
رویکرد روانشناختی ۱۵
متغیرهای خرابکاری ۱۶
خشم و پرخاشگری ۱۷
عصبانیت ، خصومت و تهاجم : سندروم AHA ۲۰
تعریف پرخاشگری ۲۴
انواع پرخاشگری ۲۷
پرخاشگری فردی ۲۷
پرخاشگری جمعی ۲۸
پرخاشگری خصمانه ۲۹
نظریههای پرخاشگری ۳۰
نظریۀ روانپویشی ۳۰
دیدگاه «رفتارشناسی طبیعی» ۳۵
از رفتارینگری تا نو رفتارینگری ۳۸
رفتاری نگری ۳۸
نظریۀ یادگیری اجتماعی ۳۹
تقلید پرخاشگری ۴۲
تقویت پرخاشگری ۴۳
تجلی پرخاشگری به عنوان پالایش ۴۴
تأثیر تماشای خشونت بر رفتار اجتماعی ۴۹
فرضیۀ ناکامی-پرخاشگری ۴۹
دیدگاه زیست شناختی ۵۲
سببشناسی پرخاشگری از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی ۶۶
رابطه خشم با فشار ۶۸
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ۷۲
روش گردآوری اطلاعات ۷۲
جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه ۷۲
جامعه و نمونه آماری ۷۳
روش نمونهگیری ۷۳
ابزار اندازهگیری ۷۳
نمره گذاری ۷۳
پایایی ۷۴
روایی ۷۵
روشهای آماری ۷۶
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۷۶
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه ۷۸
فرضیه اول ۷۹
فرضیه دوم ۸۱
فرضیه سوم ۸۳
فرضیه چهارم ۸۵
فرضیه پنجم ۸۷
فرضیه ششم ۸۹
فصل پنجم : بحث و نتیجهگیری
مقدمه ۹۲
بحث و نتیجه گیری مربوط به سوالات و فرضیه های تحقیق ۹۲
بحث و نتیجه گیری کلی ۹۴
مشکلات و تنگناهای تحقیق ۹۵
محدودیتهای تحقیق ۹۵
پیشنهادهای کاربردی ۹۵
پیشنهادهای تحقیقی ۹۵
منابع و مأخذ و پیوستها و ضمائم
منابع و مأخذ ۹۶
پیوست ها و ضمائم
4-1 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی
شناخت علل و عوامل موثر بر خرابكاري دانش آموزان دبيرستان هاي پسرانه شهر سنقر
2-4-1 اهداف جزئی
1. بررسی رابطه بین خرابكاري و سن نوجوانان.
2. بررسی رابطه بین تعهد و دلبستگي خانوادگي و رفتار خرابكارانه.
3. بررسی رابطه بین تعهد و دلبستگي به مدرسه و رفتار خرابكارانه.
4.
بررسی رابطه بین ميزان تعهدات جوانان به قوانين (رعايت قوانين مدرسه،
ترافيك و ...) و رفتار
خرابكارانه.
5. بررسی رابطه بین ميزان خرابكاري دانش آموزان و ميزان تقيد مذهبي اعضاي خانواده.
6. بررسی ربطه بین داشتن دوستان خرابکار و خرابکاری.
5-1 سوالات پژوهش
• آیا بین بین خرابكاري و سن نوجوانان رابطه وجود دارد؟
• آیا بین تعهد و دلبستگي خانوادگي و رفتار خرابكارانه رابطه وجود دارد؟.
• آیا بین تعهد و دلبستگي به مدرسه و رفتار خرابكارانه رابطه وجود دارد؟.
•
آیا بین ميزان تعهدات نوجوانان به قوانين (رعايت قوانين مدرسه، ترافيك و
...) و رفتار خرابكارانه رابطه وجود
دارد؟
• آیا بین ميزان خرابكاري دانش آموزان و ميزان تقيد مذهبي اعضاي خانواده آنها رابطه وجود دارد؟
• آیا بین داشتن دوستان خرابکار و خرابکاری رابطه وجود دارد؟
6-1 فرضیه های پژوهش
1- بين خرابكاري و سن نوجوانان رابطه معني داري وجود دارد.
2- بين تعهد و دلبستگي خانوادگي و رفتار خرابكارانه رابطه معني داري وجود دارد
3- بين تعهد و دلبستگي به مدرسه و رفتار خرابكارانه رابطه معني داري وجود دارد.
4-
بين ميزان تعهدات جوانان به قوانين (رعايت قوانين مدرسه، ترافيك و ...) و
رفتار خرابكارانه رابطه معني داري وجود
دارد.
5- بين ميزان خرابكاري دانش آموزان و ميزان تقيد مذهبي اعضاي خانواده رابطه معنادار وجود دارد.
6- بین دوستی با همسالان خرابکار و خرابکاری رابطه معنی دار وجود دارد.
7-1 متغیرهای پژوهش
متغیر ملاک: رفتارهای خرابکارنه
متغیرهای پیش بین: تعهد و دلبستگی به خانواده، تعهد به قوانین، تعهد و دلبستگی به مدرسه، تعهد به ارزشهای دینی، داشتن دوستان خرابکار
8-1 تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
تعریف
مفهومی خرابکاری: خرابكاري (ونداليسم)1 در اين تحقيق به عنوان يك رفتار
بزهكارانه2 مد نظر مي باشد و عبارت است از تخريب امكانات و وسائل عمومي از
قبيل شكستن صندلي ها، شكستن لامپ ها، صدمه زدن به اموال مدرسه و ... است
(سهامی و احمدی، 1379).
تعریف عملیاتی خرابکاری: خرابکاری در تعریف حاضر
عبارت است از تخریب وسایل عمومی مدرسه از قبیل میز و صندلی ها، در
،دیوارها ،لامپ ها و ...
پیشینه پژوهشی
براساس پژوهش هاي موجود
بروز ميزان رفتارهاي بزهكارانه در يك سن خاص با توجه به دو متغير متفاوت
بوده است. تعهد به خانواده و مدرسه از عوامل مهم در ميزان رفتارهاي
بزهكارانه بوده است (احمدي، 1375). بعبارتی رفتار خرابکارانه با تعلق و
تعهد خانوادگی و