دانلود فایل بررسي وضعيت كودكان خياباني
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم اجتماعی (آموزش_و_پژوهش)
فهرست مطالبمقدمه
فصل اول
طرح تحقيق
اهميت و ضرورت تحقيق
اهداف تحقيق
ارائه فرضيه
روش تحقيق
فصل دوم
موقعيت طبيعي استان گلستان
موقعيت سياسي
موقعيت اجتماعي و تركيب قومي و نژادي
موقعيت فرهنگي
فصل سوم
تعريف كودكان خياباني
بررسي وضعيت زندگي كودكان خياباني در استان گلستان
وضعيت اجتماعي و خانوادگي كودكان خياباني
كودكان خياباني بيشتر از چه قشري هستند؟
فصل چهارم
توزيع فراواني پذيرش شدگان بر حسب ماههاي سال در سطح استان گلستان
توزيع فراواني پذيرش شدگان بر حسب تحصيلات
فصل پنجم
انواع سوء استفاده از كودكان خياباني
عوامل تهديد كننده سلامت كودكان خياباني
پديده خانهگريزي و چشماندازهاي جهاني آن
نتيجهگيري
پيشنهادات
منابع
مقدمهگسترش شهرنشيني، نرخ بالاي بيكاري جوانان و تورم، به تدريج فشارهايي را بر ضعيفترين اعضاي جامعه يعني زنان و كودكان وارد ميآورد. در مورد پديده بچههاي خياباني، كودكان معلول، فرزنداني كه سرپرست خانواده هستند، كار كودكان و كودكآزادي اطلاعات محدودي دست است. همانند ساير كشورها، معضل كودك آزاري، به تدريج مورد شناسايي قرار ميگيرد. قوانين ايران حداقل سن استخدام و شرايط استخدام افراد كم سن و سال را تعيين كرده است. در عمل، اما كودكاني كه بيرون از حيطه نظارت رسمي و در مشاغل سازمان نيافته بكار اشتغال دارند و اين به معني باز ماندن آنان از تحصيل است.
با توجه به مسير تجارت مواد مخدر كه از ايران ميگذرد، حمايت از كودكان در برابر استعمال غيرقانوني و خريد و فروش مواد مخدر به تدريج به صورت يك مساله درميآيد. افزايش اعتياد به مواد مخدر ممكن است به افزايش ميزان ابتلاً به ويروس ايدز منجر و به يك معضل تبديل شود.
ايران قوانين جداگانهاي براي نوجوانان معارض ندارد. امكانات موجود براي اين نوجوانان معمولاً ناكافي به نظر ميرسند. به طور سنتي، اكثر موسسات تربيتي و اصلاحي، ماهيتي تنبيهي داشتهاند، اما در حال حاضر آگاهي بيشتري نسبت به نياز به اتخاذ روش انساني و مثبت در بازپروري كودكان مشاهده ميشود.
بررسيهاي جديد و روشهاي مشاركتي، بينش بهتري را در مورد مسائل و نظرات نوجوانان، كودكان مقيم مراكز بازپروري، بچههاي خياباني و ساير كودكاني كه بايد از برنامههاي مبتني بر حقوق كودك برخوردار شوند، فراهم ميآورند. برگزاري جلسات نظرخواهي با ساير همكاران برنامههاي توسعه و گروههاي ذيربط منجر به ظهور نوعي تفاهم در مورد اولويتها شده و وحدت نظر جديدي را پديد آورده است.
بيش از 97 درصد از كودكان بين 6 و 10 سال در مدارس ابتدايي ثبتنام ميكنند و بيش از 90 درصد از آنان دوره ابتدايي را به پايان ميرسانند. قرار است لايحهاي به مجلس تقديم شود كه به موجب آن آموزش ابتدايي تا 9 سال تحصيلي اجباري گردد. با اينكه آموزش ابتدايي رايگان است، بسياري از خانوادهها بايد هزينههاي گزافي را براي خريد لوازم التحرير، روپوش مدرسه، خوراك دانشآموزان و رفت و آمد به مدرسه تقبل كنند. اين امر يكي از دلايل اصلي نفرستادن كودكان و غالباً دختران به مدرسه تلقي ميشود.
فصل اول
طرح تحقيقدر گستره تاريخ از بدور تشكيل نخستين واحد اجتماعي، انحرافات اجتماعي به چشم ميخورد تا جايي كه ميتوان چنين پنداشت كه آسيبهاي اجتماعي، با زندگي اجتماعي بشر عجين شده در پوشش تاريخي با توجه به شرايط و موقعيتهاي مكاني و زماني انواع مختلفي از رفتارهاي مجرمانه و بزهكارانه و حالات غيراخلاقي پديدار است.
اهميت و ضرورت تحقيقافزايش رو به تزايد جمعيت در دو دهه گذشته، ساخت جمعيتي كشور ما را دگرگون نموده و اين امر آسيبپذيري هرچه بيشتر نوجوانان و جوانان ما را به لحاظ جمعيتي جوان چندين برابر نموده است. گسترش شهرنشيني، نرخ بالاي بيكاري جوانان و تورم به تدريج فشارهايي را بر ضعيفترين اعضاي جامعه يعني زنان و كودكان وارد ميآورد.
نگراني و علاقه نسبت به مطالعه اين پديده و كشف علل و عوامل آن، شتاب فزايندهاي دارد و زيانهايي كه به جامعه وارد ميشود، اين مشكل را از ديرباز گريبانگير ما بوده، اما مسئولين در حل اين مشكل، توفيق كمي داشتهاند. تحقيق حاضر با توجه به اهميت مساله و با درنظر گرفتن همه محدوديتها، براي شناخت بيشتر عوامل اين پديده طرحريزي شده است.
اهداف تحقيقهدف از تحقيق، رسيدن به جواب مسائل و مشكلات از طريق علمي است. هدف اساسي اين تحقيق، شناخت ديدگاههاي بچههاي خياباني نسبت به عوامل زمينهساز گرايش به انحرافات اخلاقي بزهكاري و .... و تهيه پرسشنامه به منظور شناسايي بيشتر اين كودكان، كشف عوامل و علل اين معضل و انعكاس عوامل مربوط به ادارات و نهادهاي مربوطه جهت استفاده از امكانات و توان آنها در رفع و تعديل اين معضلات و شناخت عوامل خانوادگي و ... ميباشد.