دانلود گزارش كارآموزي علل ضعف یک دانش آموز در درس رياضي

دسته بندي : پروژه های کارآموزی » رشته علوم تربیتی (کارآموزی_و_گزارشات)

فهرست
چكيده    4
مقدمه    4
شواهد 1    5
چرا حميد در درس رياضي ضعيف است؟    5
شواهد 2:    8
پيشينه تحقيق    8
خلاصه یافته های اولیه    12
راه حل‌های پیشنهادی    14
گردآوری اطلاعات از شواهد2 :    16
نتايج كلي    16
نتیجهگیری    17
منابع    20


چكيده
بیشک، مهم ترین عاملی که در موفقیت یا ناکامی برخی از معلمان در تدریس ریاضی ، نقش بسزایی دارد، مربوط به روش آنان در علاقه مند کردن دانش‌آموزان به درس یاد شده و چگونگی ایجاد انگیزه و ارائه مطالب درسی به آنان می‌باشد. بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است: « علل ضعف حميد در درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی آن ». بنابراین، پس از شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد بی‌علاقه‌گی و ضعف حميد نسبت به درس ریاضی، در پی آن بودم تا با استفاده از روش‌های گوناگون، ضمن برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده‌‌ی مسأله، در جهت افزایش علاقه‌مندی دانش‌آموز یاد شده به درس ریاضی و فعالیّت‌های آن نیز گام مؤثری بردارم. در ادامه، گردآوري اطلاعات و ارائه راه‌كارهاي مناسب براي بهبود ضعف حميد در رياضي را بررسي مي‌كنيم. 
مقدمه
آموزش درست ریاضی را چه از نظر ایجاد تفکر ریاضی به منزله «تحول فرهنگی» و چه به لحاظ تفکر منطقی به منزله «تحول سیاسی و عدم وابستگی» و چه به لحاظ بهره‌وری مناسب به منزله «تحول اقتصادی» که نتایج آن در واقع تبدیل نیروی انسانی به سرمایه‌های انسانی «بهره‌‌وری بهینه» خود نیازمند دو عامل مهم آموزش و انگیزش در راستای اهداف بهینه اجتماعی می‌باشد البته آموزش به حد کافی به جامعه در زمنیه‌های مختلف داده شده اما چون ایجاد انگیزه وجود نداشته آموزش نتوانسته کاربرد داشته باشد.برای ایجاد انگیزش در زمینه ریاضیات نیاز به رقابت و رقابت‌پذیر دانش‌آموزان می‌باشد که این رقابت شکل ناسالم به خود گرفته و آموزش از مسیر درست خود منحرف شده در این راستا برای رسیدن به اهداف صحیح می‌توان ابتدا فرهنگ‌سازی مناسب نمود تا جلوی اتلاف سرمایه‌های خانوادگی را گرفت و با دادن اطلاعات درست به دانش‌آموزان و خانواده‌ها و یک اطلاع‌رسانی درست و متحول شدن نظام آموزشی نه در حد یک حرف بلکه تحولی مبنایی و پایه‌ای به راهکارهای درست‌تر و معقول‌تری دست یابیم.  اما سؤال مهمی که مطرح می‌باشد آن است که، چرا عدهی کمی از دانش‌آموزان به درس ریاضی علاقهمند می باشند؟ چرا نتایج ارزش‌یابی درس ریاضی اغلب فراگیران رضایت بخش نمی باشد؟ چرا بعضی از دانش‌آموزان در زنگ ریاضی دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند؟ چرا بعضی از آموزگاران در تدریس این درس موفقیّت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامی‌ها چیست و عوامل آن کدامند؟ هر معلمی که عهده‌دار تدریس ریاضی است یکی از ضروریات کار او واقف بودن به آسیب‌های آموزشی ریاضی می‌باشد تا بتواند اهداف آموزشی و مفاهیم پیچیده ریاضی را روشن‌تر و ملموس‌تر به دانش‌آموزان انتقال دهد و آنان را فعال‌تر وارد شبکه بازی با موجودات ریاضی نماید. معلم پس از تغییر محتوای آموزشی و درک موقعیت زمان و مکان و ویژگی‌های یادگیرنده با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتری در امر آموزشی می‌تواند بر چالشهای موجود فائق آید.
در این صورت یادگیرنده هم ضمنِ پرورش خلاقیت‌هایش با آسودگی خیال و اطمینان خاطر به فراگیری می‌پردازد و اگر کار گروهی باشد در گروه، شرکت فعال خود را نشان خواهد داد پس رسالت خطیر متخصصان تدریس ریاضی در واقع شناخت یادگیرنده، چگونگی شکل‌دهی مفاهیم ریاضی، دوباره‌سازی مفاهیم ریاضی و سرانجام از بین بردن معضلات موجود است.
شواهد 1
چرا حميد در درس رياضي ضعيف است؟
حميد فردي 13 ساله با موي بلند كه هميشه در حال ناخن خوردن است وضع اجتماعي خوبي دارد، دير از خواب پا مي شود، پدر مادر به او توجه ندارد نمره اش در درس هاي ديگر خوب است او به حمام دير مي رود يا حمام نمي رود پدر مادرش دكتر هستند ،در مدرسه مدير از او ناراضي است و وسايل دانش اموزان را بر مي دارد، معلم به علت برداشتن وسايل شخصي ديگران و عدم توجه به درس رياضي و همچنين زياد صحبت كردن با هم كلاسي اظهار ناراحتي از او مي كند با كامپيوتر زياد كار مي كند هنگامي كه مهماني به خانه‌شان مي آيد به اتاق مي رود ، گوشه گير مي‌كند و در اجتماعات شركت نمي‌كند با بچه هاي فاميل بازي نمي كند زود عصباني مي شود و از كوره در مي رود، افت تحصيلي، كاهش عملكرد تحصيلي حميد از سطح مطلوب به سطح نامطلوب، عدم برنامه‌ريزي، كم‌كاري و تلاش كم، ترس و اضطراب از رياضي، تلقين مشكل رياضي به خود، پايه ضعيف حميد در مقاطع پيشين، عدم آشنايي با روش صحيح مطالعه و فقدان علاقه به درس رياضي و با گوشي مشغول است به پدر و مادر خود توجه نمي كند او در روستا زندگي مي كند و از لحاظ اجتماعي و مالي وضع خوبي دارند و بسيار باهوش است اما از هوش خود استفاده نمي‌كند . 
 

دسته بندی: پروژه های کارآموزی » رشته علوم تربیتی (کارآموزی_و_گزارشات)

تعداد مشاهده: 3534 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:141 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل