بررسی تاثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

  

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:122

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حقوق (M.A)

گرایش: جزا و جرم شناسی

فهرست مطالب :

چکیده 1

فصل اول: کلیات تأثیررسانه های دیداری بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان

1-1- مقدمه 3

1-2- بیان مسأله 5

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 7

1-4- اهداف تحقيق 8

1-5- تعاريف واژه‏ها 9

1-6- کاربردتحقیق 11

1-7- سؤالات تحقیق 11

1-8- فرضیات تحقیق 11

1-9- قلمرو تحقیق 12

1-9-1 قلمرو زمانی 12

1-9-2 قلمرو موضوعی 12

1-10- روش انجام تحقیق 12

1-11- سازماندهی تحقیق 12

فصل دوم: ادبیات و تاریخچه رسانه ها و تاریخچه بزهکاری و بزهدیدگی کودکان

2-1- ادبیات تحقیق 14

2-2- مبانی نظری و تاریخچه تحقیق 17

2-2-1 وسایل ارتباط جمعی 17

2-2-1-1 تعریف لغوی ارتباط 17

2-2-1-2 تعریف اصطلاحی ارتباط 18

2-2-1-3 اصطلاح وسایل ارتباط جمعی چه امور و پدیده­هایی را در بر میگیرد 19

2-2-1-4 ایجاد ارتباط جدید در مرحله صنعتی 19

2-2-1-5 خصلت رسانه­های ارتباط جمعی 20

2-2-2 كاركردهای رسانه‌ها 21

2-2-2-1 اجتماعی شدن 21

2-2-2-2 اطلاع رسانی به افکار عمومی 22

2-2-2-3 پرکردن اوقات فراغت افراد 23

2-2-2-4 سایر کارکردهای رسانه 24

2-2-3 تأثیرات رسانه ها 24

2-2-3-1 به لحاظ ابزار انتقال پیام 24

2-2-3-2 به لحاظ حوزه تأثیر جغرافیایی 24

2-2-3-3 به لحاظ تأثیر بر مخاطبین 25

2-2-3-4 به لحاظ نوع مالکیت و نحوه اداره آنها 26

2-2-4 مصادیق رسانه ها 26

2-2-4-1 رسانه های نوشتاری 26

2-2-4-1-1 مطبوعات و مجلات 26

2-2-4-1-2 کتب و مقالات 27

2-2-4-2 رسانه های مبتنی بر داده های دیجیتالی 27

2-2-4-3 رسانه های صوتی 27

2-2-4-4 رسانه های دیداری 28

2-2-4-4-1 تلویزیون 28

2-2-4-4-2 سینما 28

2-2-4-4-3 بازیهای رایانهای 29

2-2-4-4-4 ماهواره 29

2-2-5 تاریخچه مسؤلیت کیفری اطفال (بزهکاری اطفال) در ادوار مختلف 30

2-2-5-1 شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در ایام باستان 30

2-2-5-2 شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مذاهب گوناگون 32

2-2-5-3 شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب کلاسیک 33

2-2-5-4 شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب نئوکلاسیک 35

2-2-5-5 شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار درمکتب تحققی 36

2-2-6 تاریخچه بزهدیدگی به همراه انواع آن 38

2-2-6-1 انواع بزه دیدگان 38

2-2-6-1-1 زنان و دختران بزه ديده 39

2-2-6-1-2 كودكان بزه ديده 39

2-2-6-1-3 ناتوانان بزه ديده 39

2-2-6-1-4 اشخاص حقوقي بزه ديده 40

2-2-6-1-5 بزه دیدگان جرائم رایانهای 40

فصل سوم: رسانه های دیداری و تحریک و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان

3-1- رسانه های دیداری و تحریک بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 42

3-1-1 تفسیر لغوی و اصطلاحی تحریک 42

3-1-2 مصادیق تحریکات رسانه­ای متضمن تحریک بر بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 44

3-1-2-1 اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز 44

3-1-2-1-1 تبلیغات تجاری و تأثیر آن برکودکان 45

3-1-2-1-2 تبلیغات مذهبی و تأثیرآن برکودکان 46

3-1-2-2 عدم امکان تطبیق مضامین رسانه­ای با وضعیت کودکان 46

3-1-2-2-1 ایجاد ترس و اضطراب و تأثیرآن برکودکان 48

3-1-2-2-2 عارضه بلوغ زودرس درکودکان 49

3-1-2-2-3 اختلالات پنداری 51

3-1-2-2-4 انحراف در فرهنگ پذیری کودکان 53

3-1-2-2-5 ایجاد حس بزرگ­بینی درکودکان و ملاک ارزیابی آن 55

3-1-2-3 قهرمان طلبی و ایجاد حس شهرت طلبی درکودکان 57

3-1-2-4 ایجاد زمینه خشونت رسانه­ای و تأثیرآن برکودکان 58

3-2- رسانه­های دیداری و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 59

3-2-1- عادی نشان دادن بزهکاری و بزهدیدگی کودکان 60

3-2-1-1 نظریه مشارکت هدایت شده و تأثیر آن برکودکان 60

3-2-1-2 همسان سازی انحراف آمیز رسانه­ای و تأثیر آن برکودکان 60

فصل چهارم: نقش انواع رسانه­های دیداری در ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان

4-1- نقش انواع رسانه های دیداری در ایجاد زمینه های بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 63

4-1-1 رابطه تلویزیون با کودکان 63

4-1-1-1 کارکردهای تلویزیون و تأثیر آن برکودکان 64

4-1-1-1-1 ایدئولوژی حاکم بر تلویزیون و تأثیرآن برکودکان 64

4-1-1-1-2 قابلیت­های تلویزیون برکودکان 64

4-1-1-1-3 آگهی­های تلویزیونی و تأثیرآن برکودکان 65

4-1-1-2 تلویزیون وتأثیرآن برروابط بین کودکان با خانواده و همسالان 66

4-1-1-3 خشونت در تلویزیون و تأثیرآن بر ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 66

4-1-1-4 راه­های مقابله با کارکردهای منفی تلویزیون 69

4-1-2 نقش سینما و تأثیرآن برکودکان 70

4-1-2-1 مقایسه بین سینما و تئاتر 70

4-1-2-2 مقایسه بین سینما و تلویزیون 71

4-1-2-3 تأثیر فیلم سینمایی برکودکان 73

4-1-2-4 نقش سینما و فیلم­های سینمایی بر ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 74

4-1-3 نقش بازی­های رایانه­ای برکودکان 76

4-1-3-1 چالش طلبی موجود در بازی­های رایانه­ای و تأثیرآن برکودکان 76

4-1-3-2 مشکلات اجتماعی عمدهی بازی­های رایانه­ای برکودکان 78

4-1-3-3 تأثیرات خوب و بد بازی­های رایانه­ای برکودکان 79

4-1-3-4 نقش بازی­های رایانه­ای در ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان 80

4-1-4 تأثیر ماهواره بر خانواده وکودکان 82

4-1-4-1 آسیب شناسی استفاده از ماهواره 83

4-1-4-1-1 به عنوان چشم اندازهای شیطانی 83

4-1-4-1-2 بحران گذار در خانواده ایرانی و تأثیرآن برکودکان 84

4-1-4-2 تأثیر ماهواره بر بزهکاری و بزهدیدگی خانواده وکودکان 86

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

5-1- نتیجه گیری 90

5-2- پیشنهادات 93

منابع و مأخذ 95

فهرست منابع فارسی 95

فهرست منابع انگلیسی 99

چکیده انگلیسی 100

چکیده :

امروزه رسانه­های دیداری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش­های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و تغییر روابط اجتماعی آنان دارای نقش مهمی هستند. رسانه­ها به تأسیسات و سیستم­های فنی­ای اطلاق می­شوند که ارسال، نقل و انتقال، ارتباط و دریافت اطلاعات را میسر می­سازند و مهم­ترین ویژگی آنها عظمت نفوذ، گستردگی حوزه ی عمل و ماندگاری طولانی مدت اثرات آنها می­باشد. رسانه­ها می توانند با توجه به کارکردها و اوصاف شایان به ذکر خود در تبیین قانون و مقررات، اجتماعی کردن افراد، اطلاع­رسانی به آنها و پرکردن اوقات فراغتشان نقش بسیار مهمی را ایفاء کنند. عصری که در آن قرار داریم، عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان­هاست. بی­گمان رسانه­ها موفق گشته­اند افکار و عقاید انسان­های بی­شماری را دستخوش تغییر سازند. تمدن منحط غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه­های گوناگونی را با این هدف پخش می­کنند. متأسفانه دست­یابی به این شبکه­ها در کشور ما به سادگی         امکان­پذیر است؛ زیرا امکان تهیه و دریافت وسایل ماهواره­ای با سهولت و قیمت نازل فراهم آمده است. البته باید توجه داشت که وقتی سخن از ماهواره به میان می­آید، ابتدا مسائل ضد فرهنگی آن جلب توجه می­کند، سپس مسائل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می­کنند. در این تحقیق نقش انواع رسانه­های دیداری در ایجاد زمینه­های بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان مورد بررسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: رسانه، رسانه دیداری، کودکان، بزهکاری، بزهدیدگی.

مقدمه :

بسیاری از دانش پژوهان، متفکران و مصلحان اجتماعی، عصر حاضر را با نام­های متفاوتی چون عصرتکنیک، عصر ارتباطات، دهکده جهانی و رهبری از راه دور نامیده­اند. البته رهبری از راه دور نه تنها در مورد ماهواره­ها و فضاپیماها صادق است، بلکه هدایت از مسافت دور به وسیله رسانه های دیداری در مورد انسان نیزصدق می­کند. تا قرن بیستم رهبری و ارشاد انسان رویارو و براساس ارتباط بود، درصورتی که در حال حاضر ارتباطات یکطرفه و از راه دور صورت می­گیرد به طوری که بین شنونده و گوینده یا بهتر بگوییم بین مؤثر و متأثر به طور نسبی فاصله زیادی وجود دارد. برخی معتقدند رسانه­های دیداری دارای چنان قدرتی هستند که می توانند نسلی تازه را در تاریخ بشر به وجود آورند، نسلی که با نسل­های پیشین متفاوت است. تحقیقات انجام شده در شهر تهران حاکی از آن است که بیشتر تماشاگران این رسانه­ها کودکان زیر 15سال و بعد از آن بانوان خانه دار و سپس جوانان بالای 15 سال هستند. امروزه بررسی اثرات این وسایل از پیچیده­ترین مباحث انحرافات اجتماعی است. به همین دلیل جامعه شناسان در صحت نتایج و پژوهش­هایی از این قبیل تردید نشان می­دهند. البته به خاطر تأثیر انکارناپذیر رسانه­های دیداری در آموزش فرهنگ­سازی، القاء عقیده و غیره در زمینه اثر این وسایل در رفتار انسان تحقیقاتی به عمل آمده است، هر چند تحقیقاتی که بتواند اثرات تلویزیون، سینما، بازی­های رایانه­ای و ماهواره را در انحراف و بزهکاری و بزهدیدگی کودکان در کشور ثابت کند بسیار اندک است.

كودكان ما امروزه در خانه اي پا به دنيا می­گذارند كه رسانه­های دیداری در آن به طور ميانگين هفت تا هشت ساعت در روز روشن است و کودکان ديگر بيش از آنكه از مادربزرگ­ها داستان و از پدربزرگ­ها خاطره بشنوند اين رسانه­ها هستند كه داستان­هاي مربوط به انسان­ها، زندگي و ارزش­هاي آن را براي ایشان بيان می‌كنند.

رسانه­های دیداری، امروزه به عنوان عمومي­ترين و پرمخاطب­ترين رسانه جمعي، سهم عمده­اي در آموزش و تأثيرگذاري مستقيم و غير مستقيم بر فرهنگ و روح و روان جمعي دارند. تأثير پذيري اكثريت خاموش جامعه از تلويزيون، ماهواره و دیگر رسانه­های دیداری بسياري از اوقات فراغت كشورهاي جهان سوم را با بحران فرهنگي روبرو كرده است به طوری که رسانه­های دیداری هر روز تسلط بيشتري می­يابند و بايد نگران آثار مخرب این برنامه­­ها بر كودكان و خانواده‌هاي خود باشيم. اين حق ماست و می­‌بايستي     عكس­العمل نشان دهيم، اگر چه این رسانه­ها في نفسه مطرود نيستند؛ اما برنامه‌های آنها در مجموع زيانبار بوده­اند. در غرب به نوعي و در شرق به شكلي ديگر خطر اینگونه برنامه­هاي مخرب و منحط احساس مي‌شود­.

متأسفانه ما فرزندانمان را با این رسانه­ها تربيت می‌كنيم، وقتي می‌خواهيم آنان را ساكت كنيم براي آنان تلويزيون روشن می­كنيم و يا آنان را به تماشاي برنامه­هايي كه خودمان هم نمي­دانيم چه هستند دعوت می‌كنيم. خودمان هم عادت كرده­ايم به آنچه پخش می‌شود فقط خيره شويم و نگاه كنيم. بشر با توليد، نيازمند به شناخت دنياي اطراف خود است و انتقال فرهنگ و روحيه مدني می­تواند به صورتي سالم و سازنده انجام گيرد، اما به نظر می‌رسد رسانه­های دیداری يك مانع اصلي بر سر راه رسيدن به دنياي بهتر است. بنابراین ما بايستي از آثار سوء اين جعبه­های جادويي آگاه شويم و در ارتباط با آنها مسؤليت خود را بپذيريم.

رسانه­های دیداری می‌توانند داراي اثرات كاملاً مخرب باشند یا به صورت ابزار مفيدي در خدمت تعليم و تربيت در آيند، ولي برای رسیدن به این هدف مفید باید هزینه و نظارت بسیار جدی انجام گیرد. البته ساخت برنامه‌هاي با ارزش وقت بيشتر و تخصص بالاتري لازم دارد. البته نمي­توان كودكان را براي زماني كه در مقابل این رسانه­ها صرف می­كنند سرزنش كرد و اينكه آنها تقصيري ندارند كه اطلاعات را به صورت دگرگون شده دريافت کنند.

جان كندري می‌گويد: قرار نيست كه تلويزيون از بين برود. از سويي خيلي كم احتمال دارد كه تلويزيون فضاي مناسبي را براي اجتماعي كردن كودكان ايجاد كند.

در گذشته كودكان ناظر فعاليت بزرگترها بودند و آنچه را خانواده طي يك نسل به آنان آموخته بود الگويي براي نسل آينده می­شد. اما اكنون بايد دريابيم كه كودكان از محيط اطراف خود چه چيزهايي را فرا می‌گيرند؟ عواملي كه محيط اطراف آنان را می‌سازد چه نام دارد؟ و رسانه دیداری به عنوان يكي از اين عوامل چه نقشی ایفاء می‌كند و چه بايد بكند؟

انگيزه كودكان از نشستن در پاي رسانه های دیداری با خواست بزرگترها فرق دارد. بزرگترها به اقرار خودشان براي سرگرمي به تماشاي این رسانه ها می‌پردازند، ولي كودكان ضمن اينكه طالب سرگرمي هستند غالباً براي فهميدن دنياي اطراف به رسانه های دیداری می­نگرند. بزرگترها معمولاً اهميت كمتري براي رسانه­ها قايل هستند و به آن با يك ساده باوري آگاهانه نگاه می‌كنند. تبليغات این رسانه­ها روي شخصيت كودكان، باورهاي كودكان و اعمال كودكان به شدت مؤثر می­افتد. معمولاً‌ كودكان از دو سالگي تماشاي فيلمهاي كارتوني را شروع و تقريباً در 6 سالگي به تماشاي تلويزيون و برنامه های کارتونی ماهواره که سرشار از انحرافات است عادت می‌كنند. يعني قبل از اينكه به مدرسه بروند با این نوع رسانه­ها دوست می‌شوند.

به نظر می­رسد ورود رسانه­ها به عنوان معلم به اعتبار معلم و معلمي پايان بخشيده است يا داراي اين چنين قدرتي است؛ زيرا امروزه دانش­آموزان در حالي قدم به مدرسه می‌گذارند كه به شدت از تكنيك و اثرات رواني آنها متأثر شده اند و در حالي كه مكانيسم تصويري و بصری این نوع رسانه­ها ريشه در اعماق آنان دوانده است، با سيستم كتاب و حروف چاپي وارد يك نزاع دروني و رواني می­شوند که اين درگيري قربانيان زيادي را می‌طلبد. كودكان و دانش آموزان كه نمي توانند و يا نمي خواهند از طريق قرائت آموزش ببينند و يا اصولاً توانايي خواندن را ندارند، نوآموزاني كه قادر به درك تسلسل منطقي حتي يك پاراگراف نيستند و نمي­توانند افكار خود را برروي چند جمله مكتوب متمركز كنند ديگر قادر نيستند بيش از چند دقيقه به بيان شفاهي معلم و يا يك سخنراني توجه كنند و ارتباط منطقي جملات و مطالب را به خاطر بسپارند و يا فراگيرند.

كودكان بر خلاف بزرگسالان كه با ديگر رسانه‌ها هم ارتباط دارند، بيشتر با رسانه­های دیداری در ارتباط هستند. به عقيده پژوهشگران علت علاقه كودكان به رسانه­های دیداری اين است كه به آنان امكان می­دهد تا در ماجراهاي پشت پرده زندگي كودكانه خود رسوخ كنند و دنيا و مردم را بهتر بشناسند. وقتي كودكان ما به دنيا می­آيند بايد كار دشواري را انجام دهند و آن انطباق پذيري صحيح با دنیای بیرون است و این خانواده­ها هستند که باید کودکان را برای این انطباق با دنیای بیرون آماده سازند. بنابراین وقتي كسي به كودكان كمك نمي كند كه دنيای اطراف خود را را بشناسند آنان دست به دامان این رسانه­ها می­شوند. زیرا در حال حاضر پدران و مادران وقت اينكه دنياي وسيع اطراف را به كودكان بياموزند از دست داده اند و از سويي دیگر این رسانه­ها براي كودكان دست يافتني­ترين دریچه به دنياي اطراف هستند. بنابراین رسانه­های دیداری به كودك يك تصوير يا خيال دگرگون ارائه مي­دهند؛ زيرا در تلويزيون یا ماهواره بيننده بيشتر از آنچه می‌بيند تأثير می‌پذيرد و اين نگراني در مورد كودكان و تأثیری که بر آنان می­گذارد بیشتر وجود دارد.

حال در این تحقیق تأثیر سرسانه­های دیداری چون تلویزیون، سینما، بازی­های رایانه ای و ماهواره در بزهکاری و بزهدیدگی کودکان مورد بررسی قرار می­گیرد.

و...

 

  

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته حقوق (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3524 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 122

حجم فایل:446 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل