پاورپوینت-ارگونومی و آسيبهاي ناشي از کار- در 40اسلاید-powerpoin-ppt

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)

 ارگونومي

 

واژه ارگونومي تلفيقي از دو واژه يوناني (ergo) بمعني كار و (nomies)

 

•واژه یونانی، ارگو به معنی کار و نوموس قانون و قاعده ایجاد

 

 

 

 

 

 

•انسان و محیط پیرامون آن

 

 

 

عملكرد كلي انسان بصورت مدل يك سيستم پردازش اطلاعات از چهار زير سيستم تشکيل مي شود:

ü زير سيستم حسي انرژيها را از محيط فيزيكي اطراف دريافت نموده و آنرا به كدهاي قابل فهم براي مغز تبديل مي كند.

ü زير سيستم پردازش اطلاعات بر مبناي اطلاعات ذخيره شده و سيگنالهاي حاصله الگوي اطلاعات را شناخته و تصميم گيري مي كند و عكس العمل مناسب را بر مي گزيند.

ü زير سيستم ذخيره اطلاعات را بصورت بلند مدت وكوتاه مدت نگهداري مي كند.

ü زير سيستم مسئوليت اطلاعات پردازش شده را بصورت حركات بدن ، چشمها ، صحبت ،و . . . تبديل مي كند.

 

 

 

•آنچه در محیط اثر سوء بر سلامتی (روحی-جسمی) انسان دارد، موردمطالعه و در صورت امکان حذف شود.

 

 

 

 

 

 

آنتروپومتري از دو كلمه يوناني آنترو بمعني انسان و متريك بمعني اندازه گيري تشكيل شده و تعريف آن اندازه گيري سيستماتيك بدن با استفاده از وسايل اندازه گيري مي باشد.

 

آنتروپومتري در دو مورد كاربرد دارد، اول متناسب ساختن طراحيها با ابعاد بدن انسان جهت راحتي بيشتر و دوم استاندارد نمودن ابزارها، ماشين آلات و غيره.

 

 

كار جوهره ي اصلي زندگي انسان است كه براي سلامت و احساس راحتي مفيد بوده اما در صورت عدم رعايت اصول بهداشت حرفه اي و ايمني مي تواند بر سلامتي اثر سوء داشته باشد. كارگران بيشتر از ساير افراد جامعه در معرض حوادث و بيماري هاي ناشي از كار قرار دارند و در نتيجه بيشتر از ديگران آسيب ديده و يا بيمار مي شوند . از طرفي وضعيت سلامتي كارگر بر كيفيت و كميت كار تأثير مي گذارد ، كارگر سالم از كارگري كه سالم نيست بازدهي و كارايي بيشتري دارد. كارگران دچار اختلال سلامتي نه تنها بازده كاري كمتري دارند بلكه علاوه بر به خطر انداختن خود ، ساير همكاران يا افراد جامعه را در معرض خطر قرار مي دهند. براي مثال فردي كه راننده اتوبوس است و به علت بيماري اسكلتي و عضلاني مهارت و دقت لازم را در هنگام رانندگي ندارد . در اين چكيده سعي بر آن است تا كارگران عزيز را با بيماري هاي شغلي و راههاي اساسي پيشگيري از آنها آشنا نماييم .  آسیب‌های مرتبط با رایانه (CRI) به مشکلات بهداشتی گفته می‌شود که در میان کاربران رایانه شایع است. این مشکلات بهداشتی شامل مواردی همچون آسیب کشیدگی مکرر (RSI)، اختلال اندام فوقانی مرتبط باکار (WRLD)، اختلال اسکلتی عضلانی (MSD)، خستگی، سردردهای میگرن و خستگی چشم است.

رایانه یکی از شگفتی‌های دنیای امروز است که سرعت و بازدهی کار را افزایش داده ، اما همین فنّاوری مفید می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامت شود. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که کاربران رایانه در معرض مشکلات سلامت فراوانی هستند، چون استفاده طولانی‌مدت از رایانه به همراه خود استرس و یکنواختی می‌آورد.

برای مثال، مشکلاتی همچون آسیب‌های کشیدگی مکرر، اختلال اندام فوقانی مرتبط با کار، اختلال اسکلتی عضلانی، خستگی، سردردهای میگرنی و خستگی چشم در زمره مشکلات سلامت ناشی از کار بار رایانه هستند. این علائم بالا تنها بخشی از مشکلات سلامت ناشی از کار با رایانه هستند، چون هر چه می‌گذرد بر تعداد کاربران رایانه و مدت‌زمان استفاده از رایانه افزوده می‌شود و درنتیجه عواقب وخیم‌تری به بار خواهد آمد. آسیب‌های مرتبط با رایانه اساساً یک مشکل فیزیکی هستند و یک مشکل روان‌تنی محسوب نمی‌شوند.

استرس ناشی از کار با رایانه نیز باعث تشدید این علائم سلامت می‌شود. به‌مانند هر مشکل دیگری، مشکلات سلامت مرتبط با رایانه نیز فرایند درمانی سختی دارند. به‌عبارت‌دیگر، پیشگیری آسیب‌های ناشی از کار با رایانه از درمان این آسیب‌ها آسان‌تر است.

ارگونومی علمی است که روی طراحی تجهیزات محیط کار تمرکز می‌کند تا از خستگی و سختی‌های ناشی از کار کردن در محیط کار بکاهد. هدف کلی ارگونومی این است که کارایی افراد را در محیط کار افزایش دهد و بازدهی آنها را به حداکثر برساند. امروزه مبلمان و لوازم جانبی خاصی در بازار ارائه می‌شوند که ارگونومیک هستند و جهت افزایش کارآمدی و بازدهی افراد در محیط کار استفاده می‌شوند. برای مثال، می‌توان به صفحه‌کلیدهای ارگونومیک اشاره کرد که طوری طراحی‌ شده‌اند تا احتمال کشیدگی عضله و آسیب‌های استرس تکراری مانند نشانگان تونل کارپ را کاهش دهند، بنابراین، به اکثر کاربران رایانه پیشنهاد می‌شود که برای شروع صفحه‌کلیدهای معمولی خود را تغییر دهند و از صفحه‌کلیدهای ارگونومیک استفاده کنند.

متاسفانه، یکی از دلایل شیوع مشکلات سلامت مرتبط با رایانه این است که کاربران از مشکلات ناشی از کار با رایانه هیچ اطلاعی ندارند و در صورت اطلاع داشتن نمی‌دانند که برای جلوگیری از این مشکلات چه‌ کارهایی باید انجام دهند. در کشورهای پیشرفته‌ای همچون ایالات‌متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان به مشکلات سلامت ناشی از کار با رایانه به‌عنوان یک خطر شغلی نگاه می‌کنند و برای جلوگیری از بروز این مشکلات برنامه‌های مرتبطی در محیط کار ارائه می‌شود، اما در کشورهایی همچون هند چنین نگاهی به مشکلات ناشی از کار با رایانه ندارند و اهمیت زیادی به جلوگیری و درمان این مشکلات نشان نمی‌دهند.

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که استفاده مداوم از رایانه (برای مثال، سه ساعت مداوم در طول روز) باعث افزایش خطر ابتلا به نشانگان ناشی فعالیت‌های استفاده بیش‌ازحد شغلی (OUS )، نشانگان ناشی از کار با رایانه، سردرد عصبی، دردهای کمر و استرس روانی اجتماعی می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات وسیعی در حال انجام است تا برای جلوگیری از مشکلات سلامت مرتبط با رایانه راه‌ها و شیوه‌های مقابله‌ای پیدا کنند. در ادامه به بعضی از تحقیقات مرتبط با آسیب‌های مرتبط با رایانه اشاره می‌شود.

در سال ۲۰۰۷، محققان کشور مالزی در یک مطالعه مقطعی ۱۳۰ دانشجو و کارمند را موردبررسی قرار دادند که از صفحه‌کلیدها و موس‌های استاندارد و غیر ارگانیک استفاده می‌کردند. بنا بر نتایج این تحقیق: حدود ۵۰ درصد از کاربران مبتلا به کمردرد از پشتی قابل تنظیم استفاده نمی‌کردند.

احتمال خطر ابتلا به اختلال اندام فوقانی در بسیاری از کاربران زیاد بود. این اختلال می‌تواند خطر ابتلا به نشانگان ناشی از فعالیت‌های شغلی بیش‌ازحد را افزایش دهد.
 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته پزشکی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3629 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:1,199 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل