تحقیق شش سیگما

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تحقیق در مورد شش سیگما

فهرست مطالب

عنوان     صفحه

بخش اول : شش سيگما چيست            

فصل اول : داستان موفقيت آميز شش سيگما          2

فصل دوم : منظور از شش سيگما چيست             6

فصل سوم : شش سيگما در سازمان شما 13

فصل چهارم : فرايند حل مسئله تيم شش سيگما       21

فصل پنجم : راهنمايي براي موفقيت شش سيگما     29

فصل ششم : نگاهي به جعبه ابزار شش سيگما       37

فصل هفتم : شش سيگما در عمل           56

فصل هشتم : نكته اي براي مديران         62

فصل نهم : نكاتني كه كاركنان بايد بدانند   67

بخش دوم : تفكر ناب دروازه ورود به سرزمين سيگماها       

مقدمه      74

چرخه dmaic       79

ابزارهاي مورد استفاده در فاز بهبود      85

اتلاف يا waste     90

اصول تفكر ناب      91

بستر سازي و توسعه فرهنگ سازماني با مفاهيم تفكر ناب      98

تئوري محدوديت ها (toc)      101

ابزارهاي مورد نياز براي كاربرد تئوري محدوديتها 105

نتيجه گيري           108

منابع و مأخذ          110

داستان موفقيت آميز شش سيگما

احتمالاً چيزهايي در رابطه با آموزش كمربند سپاهان در سازمانتان شنيده ايد . ممكن است ابتدا اين سؤال براي شما مطرح گردد كه «هنرهاي رزمي چه ارتباطي با شغل من دارد؟ ممكن است در ابتدا گيج شديد و از خودتان بپرسيد كه «اين عبارتها چه معنايي دارند؟»

چند هفته بعد ، همه افراد بخش شما به جلسه مهمي دعوت مي شوند ، پس از نمايش يكسري اسلايد و تصوير ، مدير سازمان با اشاره به موفقيت جنرال الكتريك و موتورولا ، در خصوص يكي از رقباي بزرگ سازمان سخن مي گويد ، در ادامه وي به بيان مثالهايي در خصوص شش سيگما و اينكه چگونه مي تواند باعث صرفه جويي مالي و رضايت و خوشنودي مشتريان شود ، مي پردازد و سپس يكي از سخنرانان مي گويد : «اگر سطح فرآيند از سه سيگما به چهار سيگما تغيير كند ، مي توان بخ يك صرفه جويي ، معادل صد ميليون دلار دست يافت» .

دقيقاً شش سيگما چيست ؟

شش سيگما روشي هوشمندانه و عاقلانه جهت مديريت فعاليت هاي تجاري يك سازمان و يا يك بخش است . در شش سيگما اولين اصل توجه به مشتري مي باشد .

سه هدف اصلي از بكارگيري شش سيگما عبارتند از :

•           افزايش رضايت مشتري

•           كاهش زمان انجام فعاليت ها

•           كاهش تعداد نقص ها

اگر چه شش سيگما فرآيندهاي يك سازمان را اندازه گيري و تحليل مي كند ، ولي تنها يك برنامه كيفيت نيست ، بلكه برنامه اي براي فعاليتهاي تجاري يك سازمان است . رسيدن به هدف شش سيگما به چيزي بيشتر از بهبودهاي كوچك و افزايش سود نياز دارد ، اين رويكرد ، به كسب موفقيت هاي همه جانبه در سازمان نيازمند است .

چه چيز جديدي در شش سيگما وجود دارد ؟

در سال هاي 1980، مديريت كيفيت جامع (TQM) ، بسيار عموميت داشت . مديريت كيفيت جامع نيز رويكردي براي بهبود بود ، اما سرانجام در بسياري از شركت ها ، به طور آهسته و بي سر و صدا به دست فراموشي سپرده شد .

سه ويژگي عمده زير شش سيگما را از ديگر برنامه هاي گذشته كيفيت مجزا مي سازد :

1-         شش سيگما مشتري گراست و اغلب بطور آشكارا سعي در حفظ رضايت مشتريان خارجي دارد و همواره به سوي اين بهبود حركت مي كند . (منظور از مشتريان خارجي ، مشترياني هستند كه محصولات و خدمات سازمان را خريداري مي كنند.)

2-         پروژه هاي شش سيگما باعث گسترش سرمايه بالايي مي شوند .

3-         در واقع شش سيگما باعث تغيير عملكرد مديريت مي شود . شش سيگما چيزي بيش از پروژه هاي بهبود است .

شش سيگما باعث ايجاد مزاياي بسياري مي گردد ، اما رسيدن به اين مزايا نيازمند كار تيمي در تمام سطوح سازمان است .

فصل دوم

 منظور از شش سيگما چيست ؟

مي توان به سؤال «شش سيگما چيست؟» به روش هاي مختلفي پاسخ داد .

1-         مقياس و معياري آماري براي نشان دادن كارايي يك فرآيند يا محصول

2-         هدفي جهت رسيدن به سطح عالي و كاملي از بهبود .

3-         سيستمي مديريتي به جهت رسيدن به جديدترين شكل رهبري در سازمان و دستيابي به كلاس جهاني .

شش سيگما به عنوان مقياس و معياري آماري

« » يكي از حروف يوناني است كه در علم آمار به معناي انحراف معيار است . انحراف معيار ، شاخص آماري جهت پي بردن به انحراف موجود در مجموعه اي از داده ها ، دسته اي از اقلام و يا يك فرآيند است .

سطح سيگما به منظور كمك به موارد زير محاسبه مي گردد :

1-         بر روي معيارهايي كه از ديد مشتري سازمان مهم است تمركز كنيد . بسياري از معيارها از قبيل ؛ ساعات كار ، و حجم فروش ، يعني همان معيارهاي مرسوم كه اغلب سازمانها و شركتها از آنها استفاده مي كنند ، عمدتاً به آنچه كه مشتري نسبت به آن توجه و اهميت نشان مي دهد ، مربوط نمي شوند .

2-         روشي يكسان جهت مقايسه و اندازه گيري فرآيندهاي متفاوت ارائه مي دهد .

فرمت فایل : Word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحات : 110


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1537 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 110

حجم فایل:5,810 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل