تحقیق بررسي ميزان اضطراب در تيپهاي شخصيتي ‎A و ‎B

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

فهرست مطالب

- چكيده تحقيق      

فصل اول           

- مقدمه  

- بيان مسأله         

- ضرورت و اهميت تحقيق  

- فرضيات يا سؤالات  تحقيق            

- روش تحقيق      

- جامعه پژوهش   

- حجم نمونه        

- تعريف واژه‎ها و اصطلاحات          

الف: تعريف نظري            

ب: تعريف عملياتي            

فصل دوم            

«پيشينة تحقيق»   

بخش اول:           

- تعريف اضطراب و انواع آن          

- شدت اضطراب  

- علل و انگيزه‎هاي اضطراب           

- شيوع اضطراب  

- اضطراب از ديدگاه مكاتب روانشناسي           

بخش دوم:           

- تعريف تيپهاي شخصيتي (مفهوم الگوهاي رفتاري ‎A و ‎B و توسعة آن)        

- تيپ شخصيتي ‎A و بيماريهاي جسمي            

- رابطه الگوي رفتاري ‎A و ‎B با رفتارها و متغيرهاي ديگر           

بخش سوم:          

- تحقيقات انجام شده در خارج از كشور            

- تحقيقات انجام شده در ايران            

 

فصل سوم:          

- روش تحقيق      

- جامعه پژوهش   

- نمونه پژوهش    

- روش نمونه‎گيري            

- ابزار اندازه‎گيري

- روايي و پايايي ابزار اندازه‎گيري      

- روش آماري      

فصل چهارم         

- تجزيه و تحليل اطلاعات و داده‎ها     

- جداول آماري     

- آزمون فرضيه    

فصل پنجم           

بحث و نتيجه‎گيري            

بررسي نتايج        

ميزان تعميم‎پذيري يافته‎هاي پژوهش به جامعه آماري        

- محدوديتهاي تحقيق          

- پيشنهادات         

- ضمائم

- منابع   

چكيدة تحقيق:

در اين پژوهش به منظور مطالعه ميزان اضطراب در تيپ شخصيتي ‎A و ‎B، 20 نفر از دانشجويان دختر دانشگاه تربيت معلم تهران (10 نفر تيپ شخصيتي ‎A و 10 نفر تيپ شخصيتي ‎B) را با كمك مقياس تيپ‎شناسي شخصيت ‎A و ‎B اسپنسر رانوس (كه داراي 25 سؤال به صورت بلي‎- خير ‎- نمي‎دانم) و نيز براساس آزمون اضطراب‎سنج كتل مورد بررسي قرار گرفتند.

مطابق اغلب يافته‎هاي مطالعاتي پيشين، يافته‎هاي پژوهش حاضر نشان مي‎دهند كه در كل آزمودنيهاي تيپ شخصيتي ‎A اضطراب بالاتري را از افراد تيپ شخصيتي ‎B تجربه مي‎كنند (با اختلاف ميانگين = 8/2)

همچنين برحسب نتايج آزمون تحليل آماري ‎t استودنت در درجه آزادي 18 = d.f و در سطح ‎05/0 =   در جهت بررسي فرضيه 2 سوية تحقيق «كه بين ميزان اضطراب تيپ شخصيتي ‎A و ‎B تفاوت معني‎داري وجود دارد»، يافته‎ها بيانگر تفاوت معني‎داري بين ميزان اضطراب در 2 تيپ شخصيتي ‎A و ‎B مي‎باشند كه اين يافته‎ها در اين پژوهش با يافته‎ها و نتايج تحقيقات مشابه (نظير تحقيقات فريدمن و روزنمن  (1974) يا تحقيقات پرايس (1983)) هماهنگي قابل ملاحظه‎اي را نشان مي‎دهند.

 

مقدمه:

با توجه به ويژگي‎ها و تفاوتهايي كه قرون و اعصار با يكديگر دارند، قرن 17 قرن تنوير افكار و قرن 18 عصر منطق، قرن 19، قرن ترقي و پيشرفت، قرن 20 عصر اضطراب ناميده مي‎شود. با غلبه بر بيماريهاي جسمي كه سالها سرنوشت بشر را در اختيار داشته و بشر هر روز بيش از پيش به تأثير عوامل رواني در سعادت خوا واقف مي‎گردد.

استان متمدن ديگر قرباني قطعي بيماريهاي همه‎گير نمي‎شود طاعون جاي خود را به گروهي از بيماريهاي رواني از قبيل: تشويش، احساس ناامني، فريبكاري و ترديد داده است.

در اطراف نامردم محنت زده و ناخشنود و مضطربي كه نيروي فكري خود را از دست داده و قادر به حل مسائل زندگي خود نيستند، بسيارند. شگفت‎اند كه ناراحتي‎هاي رواني بي شاز جميع اختلالات جسمي ديگر سلامت بشر را تهديد مي‎كند. گاهي اين اضطراب به طور نا گهاني و زماني به طور تدريجي ظاهر مي‎شود و زماني در حد چند ساعت است، اما صرفنظر از چگونگي بروز شدت و حدت آن اضطراب آن اساس و بنيادي است كه كمتر كسي با آن بيگانه است. فرد، بي‎پناه و درمانده است و نمي‎تواند معني‎اي براي اين حالت عاطفي بيابد اما وقتي اين وهله‎ها و مرا حل اضطراب ظاهرو تكرار مي‎شوند پابرجا مي‎ماند (دادستان، پريرخ، 1379).

با آنكه اضطراب و ناسازگاري در تمدن  و فرهنگ كنوني كه بسيار توسعه يافته، معهذا مواردي در روزنامه‎ها و نمايشنامه‎ها به چشم مي‎خورد، مانند آنهايي كه در تاريخ يا ادبيات ديده مي‎شود، نمونه‎هاي افراطي هستند و نمونه ناسازگاريهايي كه اطراف ما را رگفته‎اند، بسيار ملايم‎تر از نمونه‎هاي فوق هستند و بيشتر به صورت ناتواني در حل و مقاله با مشكلات و مسائل اجتماعي است، تا اختلالات جدي و سخت رواني (بيرجندي، پروين، 1378).

اضطراب مسأله‎اي است كه با ويژگي‎هاي شخصيتي افراد ارتباط  نزديكي دارد. اين مسأله نشان مي‎دهد كه عواملي وجود دارند كه ارتباط بين استرس و بيماري را تحليل يا تشديد مي‎كند. در شرايط استرس‎زا، برخي عوامل در نقش متغيرهاي مداخله‎گر ظاهر مي‎شوند، اين عوامل عبارتند از:

- شخصيت افراد

- مهارتهاي زندگي در مقابله با مسائل و بحرانها

- انگيزه در تجارب گذشته

 

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

تعداد صفحات : 87

 


 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1444 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 87

حجم فایل:66 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل