تحقیق بررسي ميزان تاثير شن بازي درماني ،در درمان كودكان پيش فعال سنين 5 تا 7 سال استان تهران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متن اصلی :

فهرست عناوين

فصل اول             1

مقدمه     2

بيان مسئله            5

ضرورت و هدف پژوهش     7

فرضيه‌ي پژوهش   9

سوال پژوهش       9

تعاريف نظري و عملياتي متغيرها       9

فصل دوم             11

اختلال مربوط به كمبود توجه (بيش فعالي)        12

نشانه هاي كمبود توجه – بيش فعالي دركودكان    12

عوامل مؤثر در بروز بيماري            21

شيوع     25

بيش فعالي و رابطه آن با جنسيت         26

سبب شناسي         27

خصوصيات باليني (ADHD) 28

درمان     30

دارو درماني         31

رفتار درماني        34

روشهاي عامل سنتي           34

بازي چيست؟        36

عوامل مؤثر در بازي          37

تأثير جنس            37

تأثير هوش           38

تأثير سن 39

تأثير محيط           39

بازي واهميت آن    40

ارزشهاي بازي      41

انواع بازي از ديدگاه پياژه     43

بازي تمريني         43

انواع بازيهاي تمريني          45

بازي نمادين          46

مراحل بازيهاي نمادين         47

انواع بازيهاي نمادين           48

بازي با قاعده        51

نظريه هاي مربوط به بازي   52

نظريه‌ي انرژي اضافي يا مازاد           52

نظريه‌ي پيش تمرين            53

نظريه‌ي استراحت و رفع خستگي        53

نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي اجدادي         54

نظريه‌ي تكرار فعاليتهاي غريزي         55

نظريه‌ي جبران      55

نظريه‌ي اصل لذت             56

كاتارسيس            56

ديدگاه دكرولي درمورد بازي 57

ديدگاه فروبل         58

ديدگاه ژان شاتو     58

ديدگاه پرز            59

ديدگاه اشترن         60

ديدگاه شارلوت بوهلر           60

ديدگاه هارلوك       61

ديدگاه اسپادگ        62

طبقه بندي پارتن براساس ميزان درگيري اجتماعي            64

طبقه بندي لوون فلد            66

بازيها از نظر اجرا 66

اسباب بازي          68

ويژگي هاي اسباب بازي       69

انواع اسباب بازي   70

ارزش درماني بازي            76

بازي درماني چيست؟           77

بازي درماني از نظر روش شناختي موضوع      78

انشعاب بازي درماني براساس نظريه روانكاوي   79

بازي درماني فعال 79

بازي درماني غيرفعال          80

بازي درماني گروهي           81

مفاهيم و نظريه هاي بازي در قرن بيستم            82

اتاق بازي درماني   90

شن بازي درماني و تاريخچه آن          91

اهميت شن در تكنيك دنيا       99

گستره‌ي نظريه كاف درشن بازي         104

فرآيند بهبودبخشي و درمان شن بازي    106

قدرت درماني شن بازي از ديدگاه يونگ            108

تعبير وتفسير با تأخير          110

از رمز درآوردن سيني هاي شن          113

كودك از بازي با شن چه چيزهايي ياد مي گيرد؟   115

مراحل رشدي پياژه در شن بازي كودكان           119

مروري بر تحقيقات انجام شده             125

فصل سوم            136

مقدمه     137

جامعه آماري         137

نمونه وروش نمونه گيري     137

ابزار پژوهش        138

مقياس درجه بندي معلم كانرز             139

روش آماري         140

روش اجرا           140

مشاهدات باليني      141

فصل چهارم          143

فرضيه ‌ي پژوهش 144

جداول    144

نمودار    147

فصل پنجم            148

بحث و نتيجه گيري            149

لزوم آموزش والدين و آموزگاران        151

درمان اختلال بيش فعالي-كم توجهي (ADHD) با رويكرد شناختي – رفتاري     152

انتقادات   161

پيشنهادات            162

پيوست    164

منابع     

چكيده

پژوهش به بررسي ميزان تأثير شن بازي درماني در درمان كودكان بيش فعال 7-5 سال استان تهران پرداخته است.

براي تشخيص كودكان بيش فعال از پرسشنامه كانرز استفاده شده و همينطور از سيني شن بعنوان ابزار استفاده شد.

ازآنجائيكه آزمودنيها دردو گروه آزمايش و كنترل قرار داشتند گروه آزمايشي مورد درمان قرارگرفتند اما گروه كنترل كه  از شيوه‌ي آموزش مهد كودك استفاده كرده بودند با افزايش بيش فعالي روبرو شديم كه در اين پژوهش شيوه‌ي آموزشي مهد كودك‌ها مورد انتقاد قرار گرفت.

 

مقدمه

ما اكنون در زماني زندگي مي كنيم كه تمام چيزها بسرعت درتغييرند و باورها، نظرات و عقايد مربوط به ماهيت كودكان از آن مستثني نيستند، ولي امروزه، مثل هميشه والدين تأثير قابل توجهي در دنياي كودك اعمال مي نمايند.

(آزاد 1380 ص 354).

سالهاست كه پزشكان و متخصصان بهداشت بوجود پديده اي به نام شيطنت افراطي پي برده اند. رفتارهاي عجيب و افراطي در بچه ها كه هميشه در بررسي و برخورد با آن گرفتار مشكلات فراوان بوده اند، طي سالهاي متمادي فرضيه‌ي صدمات مغزي هنگام تولد كه فرضيه‌ي كاملاً قابل قبولي مي نمود و بيش تر پزشكان وقتي از يافتن توضيحي براي رفتارهاي غيرعادي بچه ها عاجز مي ماندند با توسل به اصطلاح صدمات مغزي خفيف از زير بار برخورد مسئولانه شانه خالي مي كردند

 (پل كارسن 1371 ص 9).

يكي از رايج ترين اختلالات دوران كودكي، اختلال كمبود توجه –بيش فعالي  است كه در اغلب موارد تا دوران بزرگسالي نيز ادامه پيدا مي كند.

كودكان مبتلا به اين اختلال بدون اينكه فكر كنند، مدام به اطراف حركت مي‌كنند. آن هاممكن است خواست ها و انتظارات اطرافيانشان را درك كنند ولي به دليل اينكه قادر به توجه كافي نيستند و نمي توانند مدتي آرام بيشينند و تمركز كنند، توانايي پيروي كردن از دستورهاي آنان را ندارند (سلحشور 1384 ص 41).

تاكنون براي اختلال كمبود توجه- بيش فعالي درمان قطعي و خاص پيدا نشده است ولي بنحوي ميتوان با استفاده از روش هاي گوناگون، علائم آن را تحت كنترل درآورد (همان منبع).

این فایل به همراه چکیده ، فهرست مطالب ، متن اصلی و منابع تحقیق با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار

می‌گیرد.

 

 تعداد صفحات : 169

 

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1180 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 169

حجم فایل:211 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل