مقایسه کیفیت شاخص های کارایی و اثر بخشی مرکزآموزشی درمانی الزهرا(س)
فهرست مطالب
5-1 فرضیهها يا سؤالات تحقیق.. 6
7-1 روش تجزیه و تحلیل داده ها 9
3-2 محدودیت های داده کاوی.. 15
6-2 داده كاوي و آنالیز آماری.. 17
8-2 موارد استفاده داده كاوي.. 18
9-2 سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستان. 20
10-2 هدف سیستم اطلاعات بیمارستانی.. 24
11-2 اهمیت و ضرورت راهاندازی سیستم اطلاعات بیمارستانی.. 25
12-2 مزایای سیستم اطلاعات بیمارستانی.. 26
13-2 نقش داده کاوی در ارزشیابی سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستانی.. 28
4-3 – جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان): 37
فصل چهارم:یافته های تحقیق.. 44
2-5-توصیف آماری نتایج مشاهدات.. 45
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری.. 59
فهرست شکل ها:
شکل3- 3: : نمای فایل منبع اطلاعات مربوط به شاخص های کارایی با فرمت اکسل......................... 39
شکل3- 5: ترکیب داده های دو فایل حاوی شاخص هایی کارایی در قبل و بعد مداخله.................... 40
شکل3- 8: نمای خروجی همبستگی بین درصد اشغال تحت در قبل وبعد از اجرای طرح.................. 42
فهرست نمودارها:
فهرست جدول ها
جدول 2-1 : اختلاف داده کاوی و آنالیز آماری....................................................................................................18
جدول 5-1 : درصد اشغال تخت بیمارستان الزهرا (س) در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح............... 41
جدول 5-2 : میانگین مدت اقامت در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح HIS .........................................43
جدول 5-3 : متوسط در آمد ماهیانه بیمارستان الزهرا (س) در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح بر حسب میلیون ریال........................ 45
جدول 5-4 : متوسط هزینه سالیانه بیمارستان الزهرا (س) در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح بر حسب میلیون ریال................................. 47
جدول 5-5 : نسبت درآمد به هزینه بیمارستان الزهرا (س) در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح بر حسب میلیون ریال...................... 49
جدول 5-6، توزیع فراوانی وضعیت رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستان در دو دوزه زمانی قبل وبعد از اجرای طرح.......................50
جدول 5-7 : توزیع فراوانی وضعیت رضایتمندی پرسنل بیمارستان در دو دوزه زمانی قبل وبعد از اجرای طرح.........................52
جدول 5-8 : توزیع فراوانی وضعیت رضایتمندی مدیران بیمارستان در دو دوزه زمانی قبل وبعد از اجرای طرح........................53
چکیده
مقدمه: از آنجایی که ثبت اطلاعات در سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستان (HIS) نیازمند دستورالعمل های واحد و تعاریف جامع جهت ورود اطلاعات بوده و در سال های نخستین اجرای این برنامه اشکالاتی در ثبت اطلاعات وجود داشت برنامه ای جهت یکپارچه سازی ورود اطلاعات تنظیم و اجرا گردید ولی ارزشیابی این برنامه در سیستم درمانی استان انجام نگردید. لذا با توجه به حجم انبوه اطلاعات در این نرم افزار، این مطالعه با هدف مقایسه شاخص های کارایی و اثر بخشی در قبل و بعد از اجرای برنامه مذکور با استفاده از مدل داده کاوی به انجام رسید.
روش ها: در این مطالعه کلیه اطلاعات بیماران بستری از سال 1390 تا 1399 از سامانه HIS بیمارستان الزهرا استخراج شده و شاخص های کارایی شامل تعداد کل بیماران بستری، درصد اشغال تخت، مدت اقامت در بیمارستان، میانگین هزینه، میانگین درآمد و نسبت هزینه به درآمد برای دو مقطع زمانی 5 ساله قبل و بعد از اجرای طرح بررسی و مقایسه گردید. همچنین با استفاده از برنامه اعتبار بخشی، شاخص های اثر بخشی شامل رضایتمندی بیماران، رضایتمندی پرسنل و رضایتمندی مدیران در دو مقطع زمانی فوق، بررسی و مقایسه گردید.
یافته ها: میانگین درصد اشغال تخت در دوره قبل از اجرای طرح 27/5±6/77 و در دوره بعد از اشغال تخت 91/6± 4/80 درصد بود و طبق آزمون T-test، درصد اشغال تخت بیمارستان در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح HIS اختلاف معنی دار نداشت (p=0.49). میانگین نسبت در آمد به هزینه در دو دوره زمانی قبل و بعد از اجرای طرح HIS به ترتیب 093/0±1 و 065/1±302/1 بود و طبق آزمون T-test، نسبت در آمد به هزنیه بعد از اجرای طرح HIS بطور معنی داری بهبود یافته بود (p=0.001). توزیع فراوانی رضایتمندی بیماران، پرسنل و مدیران نیز در مقطع زمانی بعد از اجرای طرح بهبودی معنادار پیدا کرد.
نتیجه گیری: اجرای سیستم یکپارچه سازی مدیریت اطلاعات بیمارستانی به علت روز امد شدن اطلاعات عملکردی و مالی بیمارستان و اطلاع بموقع از کمی ها و کاستی ها و همچنین وضعیت بیماران بستری منجر به بهود شاخص های عملکری و مالی بیمارستان می گردد.
تعداد مشاهده: 3613 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 75
حجم فایل:4,503 کیلوبایت