PDF نسخه کامل کتاب روش های تدریس پیشرفته دکتر شراره حبیبی
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته علوم تربیتی (آموزش_و_پژوهش)
PDF نسخه کامل کتاب روش های تدریس پیشرفته
تالیف دکتر شراره حبیبی
تعدادصفحه:300
فایل بصورت اسکن با کیفیت خوب تهیه شده است و بصورت PDF درآمده است
معرفی کتاب روشهای پیشرفته تدریس
برای اجرای هر برنامه مشخص نمودن چارچوبها و خطمشیهای کلی فعالیتها امری ضروری است و سپس روش اجرا و وسایل و امکانات مورد نیاز برای فعالیت و تحقق اهداف تعلیم و تربیت تعیین و انتخاب میشود. روشهای تدریس به دو شکل مطرح میشود:
1 روشهای تدریس سنتی
2 روشهای تدریس جدید
برای آگاهی بیشتر در فصل اول کتاب کلیات روش تدریس و در فصل دوم هدفهای تعلیم و تربیت و در فصل سوم طراحی آموزشی و اجزای طرح درس و در فصل چهارم تفکر و خلاقیت و در فصل پنجم یادگیری و عوامل مؤثر در یادگیری و در فصل ششم تدریس و عوامل مؤثر در آن و در فصل هفتم الگوهای مختلف تدریس و در فصل هشتم راهبردهای تدریس در دورههای مختلف و در فصل نهم ارتباط انسانی و تأثیر آن در تدریس و یادگیری و در فصل دهم محیط و تأثیر آن در تدریس و یادگیری و در فصل یازدهم نقش معلم در پیشرفت یادگیری و در فصل دوازدهم ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی و در فصل سیزدهم آموزش مجازی را مورد بررسی قرار میدهیم. انتظار میرود خوانندگان، به ویژه مربیان و دانشجویان با مطالعه این کتاب، نگرش صحیحی درباره الگوها و روشهای تدریس جدید و در فرایند آموزش مهارتهای لازم را برای انتخاب و کاربرد الگوها و روشها به دست آورند.
فهرست مطالب کتاب
پیشگفتار
فصل اول : کلیات تدریس
مقدمه
تعریف روش
تعریف روش تدریس
مفهوم روش تدریس
روش تدریس پیشرفته
فصل دوم : اهداف تعلیم و تربیت
مقدمه
تعریف هدف
منابع تعیین هدفها
میزانهای هدفهای تربیتی
نقش هدفهای تربیتی
اصول حاکم بر تعیین هدفها
اهداف تعلیم و تربیت
اهداف تعلیم و تربیت در دورههای مختلف تحصیلی
فصل سوم : طراحی آموزشی و اجرای طرح درس
مقدمه
طراحی آموزشی
مراحل طراحی آموزشی
انواع طرحهای آموزشی
ویژگیهای یک طرح آموزشی
اجزای طرح درس
مزایای طرح درس
محتوا
معیارها و اصول انتخاب محتوا
فصل چهارم : تفکر و خلاقیت
مقدمه
تعریف تفکر
مفهوم تفکر
انواع تفکر
خصوصیات تفکر
تعریف خلاقیت
مراحل تفکر خلاق
خصوصیات افراد خلاق
عوامل تشدیدکننده خلاقیت
عوامل بازدارنده خلاقیت
اصول پرورش تفکر خلاق و انتقادی در کلاس درس
تکنیکهای پرورش تفکر خلاق و انتقادی
فصل پنجم : یادگیری
مقدمه
تعریف یادگیری
مفهوم یادگیری
عوامل مؤثر در یادگیری
نظریههای یادگیری
فرایندهای یادگیری
فصل ششم : تدریس
مقدمه
تعریف تدریس
مفهوم تدریس
عوامل مؤثر در تدریس
انتخاب روش تدریس
فرایندهای تدریس
کاربرد نظریههای یادگیری در تدریس
فصل هفتم : الگوهای تدریس
مقدمه
مفهوم الگوهای تدریس
مدلهای تدریس
1 سخنرانی
2 بحث، پرسش و پاسخ
3 دیداری، شنیداری
4 کارآموزی پژوهشی
5 الگوی نظامهای آموزشی
6 آموزش برنامهای
7 تمرین و تکرار
8 اجرای نقش
9 شبیهسازی
10 فعالیتهای اجتماعی
11 پژوهش گروهی
12 مدل قضایی، حقوقی
13 یادگیری مستقل و خودآموزی
14 بدیههسازی
فصل هشتم : راهبردهای تدریس و یادگیری
مقدمه
مفهوم راهبرد (استراتژی)
تدریس و یادگیری
راهبردهای یاددهی و یادگیری
معیارهای انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیری
نقش معلم در فرایند یاددهی و یادگیری
نقش شاگرد در فرایند یاددهی و یادگیری
راهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره پیش دبستانی
راهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره ابتدایی
راهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش متوسطه
راهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش عالی
راهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش بزرگسالان
فصل نهم : ارتباط انسانی و تاثیر آن در تدریس و یادگیری
مقدمه
تعریف ارتباط
تعریف ارتباط انسانی
کاربرد ارتباطات انسانی در مراکز آموزشی
ارتباط انسانی و تأثیر آن در تدریس
ارتباطات کلاس درس
موانع برقراری ارتباط
بهبود ارتباطات معلم و شاگرد
فصل دهم : محیط و تاثیر آن در تدریس و یادگیری
مقدمه
مفهوم محیط
محیط و رفتار فرد
محیط اجتماعی و فرهنگی
محیط تربیتی
نقش محیط در یادگیری
محیط مادی و تدریس
فصل یازدهم : نقش معلم در پیشرفت و یادگیری
مقدمه
رفتار معلم و یادگیری
ویژگیهای شخصی معلم
ویژگیهای حرفهای و فنی معلم
فن کلاسداری معلم
ویژگیهای معلم خوب
فصل دوازدهم : ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
مقدمه
تعریف ارزشیابی
اهداف ارزشیابی
عوامل مؤثر در ارزشیابی
مشکلات مربوط به ارزشیابی
وظیفه معلم به عنوان ارزشیاب
فصل سیزدهم : آموزش مجازی
مقدمه
تعریف آموزش مجازی
تاریخچه آموزش مجازی
اهداف آموزش مجازی
آموزش الکترونیکی
ضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکی
مزایای آموزش الکترونیکی
محدودیتهای آموزش مجازی
منابع