فایل ارزيابي همسویي بین استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه بررسی ارزيابي همسوئي بین استراتژی فناوری اطلاعات و استراتژی کسب و کار
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی رشته مدیریت میباشد
توضیحات:
چكيده
امروزه تغييرات بوجود آمده در بازارهای جهانی، تغييرات اساسي در نيازمنديهاي مشتريان (كاهش كميت تقاضا و افزايش در سطح كيفيت محصولات درخواستي عطف به ابعاد كيفيت مانند زيبايي ، عمر ، دوام ، قابليت اطمينان و ... ) ایجاد نموده و متناسب با آن، جهت گيري دولت به سمت كوچك سازي ، گروه صنعتی سایپا را بر آن داشته است تا با ايجاد زير ساخت مناسب كه داراي انعطاف پذيري در حد مطلوب باشد ، نيازمنديهاي حال و آتي مشتريان را شناسايي و برآورده نمايد. از طرفي در محيط پرتلاطم و متغير امروزی، جهت موفقيت و پيشرفت سازمان¬ها بايد تمامی بخش¬های سازمان از جمله سایپای گلپایگان با مسير استراتژيک آن سازمان همسو گردند. با توجه به نفوذ فناوری اطلاعات در حوزه¬های مختلف کسب و کار، واحد فناوری اطلاعات در بين اين واحدها و همچنين از بعد همسويی استراتژی¬های مربوطه با استراتژی کسب وکار از اهميت ويژه¬ای برخوردار می¬باشد.
در حال حاضر سرمايه¬گذاري¬هاي كلاني كه در حوزه فناوري اطلاعات در زمينه¬هاي مختلف همچون زيرساخت، سيستم¬هاي كاربردي، سرويس¬هاي مورد نياز مي¬گردد، مديريت سازمان¬ها را برآن داشته است تا طي بررسي وضعيت جاري فناوري اطلاعات در پاسخ¬¬دهي به نيازهاي سازمان، مشكلات جاري را در خصوص عدم هماهنگي فناوري اطلاعات و كسب وكار استخراج و راهكارهاي رفع اين مشكلات را با سناريوهاي عملياتي با استفاده از مدل¬هاي شناخته شده برطرف نمايد. لذا ضروري است ضمن ارزيابي اين همسوئي، راهكارهاي مربوطه براي ارتقاء و حفظ اين همسویی ارائه گردد.
براي شناخت چالش¬ها و مشكلات موجود همسويي در ابتدا مرور نسبتا كاملي بروي روش¬هاي همسويي صورت پذيرفته است. با استفاده از مدل مرجع هندرسون- ونكاترامن مولفه¬هاي دو حوزه فناوري اطلاعات و كسب و كار و ديدگاه¬هاي همسويي معرفي گرديده و با استفاده از مدل بلوغ لوفتمن با توجه به مولفه¬هاي ذكر شده و معيارهاي اين مدل، سطح بلوغ همسويي ارائه گرديده است. در فرآيند طي شده پس از شناخت چالش¬ها و مشكلات در خصوص معيارهاي مدل لوفتمن راهبردهاي عملياتي براي ايجاد همسويي نيز ارائه گرديده است.
طی مراحل تحقيق مشخص شد موضوع امنیت اطلاعات اگرچه اولویت نخست صنایع غیرنظامی کشور نیست اما تحریم های درنظرگرفته شده برای ایران که محدودیت هایی را نیز برای شرکت های خارجی در تعاملات شان با ایران در نظر می گیرد ضریب محرمانه به برخی اطلاعات صنعتی کشور داده است. به همین جهت اين ديدگاه با استفاده از يك معيار جديد در مدل¬ بلوغ لوفتمن بهمراه سطوح جديد معرفي گرديده است تا اين مدل از كارايي بيشتري براي شناخت مشكلات همسويي برخوردار گردد.
كلمات كليدي: همسويي، مدل هاي همسويي، مدل بلوغ، متدولوژي، حاكميت فناوري اطلاعات
فهرست
فصل اول - طرح مساله 10
1-1- مقدمه 11
1-2- عنوان تحقيق 15
1-3- بيان مسئله 15
1-4- اهميت و ضرورت تحقيق 16
1-5- اهداف كلي و جزئي تحقيق 18
1-6- قلمرو مكاني و زماني تحقيق 18
1-7- سوالات و فرضيه هاي تحقيق 19
فصل دوم- مروري بر ادبيات موضوع 21
2-1- مقدمه 22
2-2- بررسي نظريه هاي پيرامون موضوع 23
2-2-1- همسوئي از طريق معماري 24
2-2-2- همسوئي از طريق ارتباط 24
2-2-3 – همسوئي از طريق حاکمیت 24
2-2-4- معرفي مدل هاي مطرح همسوئي از طريق معماري 26
2-2-4-1- مدل بی.تم 26
2-2-4-2- مدل روش معماري سازماني 29
2-2-5- معرفي مدل هاي مطرح همسوئي ارتباطي 33
2-2-5-1- مدل هندرسون- ونكاترامن 33
2-2-5-1-1- معرفي نواحي مدل 34
2-2-5-1-2- پیوندها 38
2-2-5-1-3-ديدگاه هاي همسوسازی 38
2-2-5-1-4- تحليل مدل 45
2-2-5-2- مدل سنجش بلوغ همسوئي استراتژيك لوفتمن 46
2-2-5-2-1- معيارهای بلوغ 47
2-2-5-2-2- سطوح بلوغ همسوئي 53
2-2-5-2-3-درک و شناسائی رابطه کسب و کار و فناوری اطلاعات 56
2-2-5-2-4-راهبرد همسویی به عنوان یک فرایند 58
2-2-6 – معرفي مدل هاي مطرح همسوئي حاکمیت 60
2-2-6-1- مديريت كارايي كسب وكار 60
2-2-6-2- حاکمیت فناوری اطلاعات 61
2-2-6-2-1- معرفی کوبیت 75
2-2-6-2-2- معرفی ایزو 27001 90
2-2-6-2-3- کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات 94
2-2-7- مقايسه مدل هاي همسوئي و انتخاب مدل 102
فصل سوم- روش تحقيق 105
3-1- روش و طرح تحقيق 106
3-2- سئوالات تحقيق و روش کسب نتايج 107
3-3- تيم خبرگان 107
3-4- نحوه بررسي اطلاعات 108
3-5- ابزار جمع آوري داده ها 108
3-5-1- پرسش نامه ارزيابي مدل لوفتمن 109
فصل چهارم- تجزيه و تحليل داده ها 114
4-1- مقدمه 115
4-2- تجزيه و تحليل پاسخ ها براساس مدل لوفتمن 128
فصل پنجم- نتيجه گيري، بحث و پيشنهادها 135
5-1- مقدمه 136
5-2- بررسی مهمترین سوالات و چالشها 137
5-3-ايجاد معيار بومي امنيت در معيارهاي مدل لوفتمن 150
فصل ششم- منابع، مراجع و پيوست ها 152
6-1- منابع و مراجع 153
6-2- پيوست ها 158
6-2-1- پرسش نامه مدل لوفتمن 158
6-2-2- معرفي اس.یو.پی 174
فهرست جداول
(جدول1-1): تفاوت نگرش سازماني به فناوري اطلاعات]65[ 18
(جدول 2-1): مقايسه¬ رهيافت¬هاي همسويي]35[ 34
(جدول2-2): مولفه¬هاي ابعاد تصميم¬گيري]14[ 64
(جدول 2-3): سه الگوي شناخته شده براساس تجربه با بهترين كارائي 72
(جدول2-4): ساختارهاي كارآمد براي الگوهاي تصميم¬گيري 73
(جدول2-5): فرآيندهاي كليدي همسوئي 74
(جدول2-6): رهيافت¬هاي ارتباطي 75
(جدول 2-7): اجزاي كنترلي استانداردکوبیت]12[ 75
(جدول 2-8): نحوه استفاده از استاندارد 77
(جدول 2-9): تاريخچه استاندارد]16[ 90
(جدول2-10): مقایسه سه استاندارد]50[ 99
(جدول2-11): انطباق استاندارد ISO27001:2005 و استاندارد کوبیت]16[ 100
(جدول6-1): 4 عنصر كليدي مدل¬سازي فرآيند 145
فهرست اشکال
عنوان صفحه
(شكل1-1): سلسله مراتب استراتژي¬هاي سازماني 11
(شكل 1-2): قلمرو و اختيار استراتژي¬هاي سازماني 12
(شكل 1-3): سطوح استراتژي در گروه سایپا 13
(شكل 1-4): جايگاه استراتژيك فناوري در ساختار استراتژي مجتمع سایپا گلپایگان 14
(شكل 1-5 ): بلوغ استراتژی فناوری اطلاعات 17
(شكل 1-6 ): نقشه راه استراتژي مجتمع 20
(شكل 2-1 ): مدل¬های همسوئی فناوری اطلاعات و کسب وکار]35[ 23
(شکل 2-2) : مدل همسويي بی.تم]60[ 26
(شکل 2-3) : لایه¬های معماری 29
(شکل 2-4) : چارچوب معماري زكمن 31
(شكل 2-5): چارچوب مدل همسوئي استراتژيك هندرسون-ونكاترامن]7[ 33
(شكل 2-6 ): ديدگاه¬هاي مختلف حركتي در نواحي]7[ 39
(شكل 2-7 ): ديدگاه اجراي استراتژيك]7[ 42
(شكل 2-8 ): ديدگاه پتانسيل فناوري]7[ 43
(شكل 2-9 ): ديدگاه پتانسيل رقابتي]7[ 44
(شكل 2-10): ديدگاه سطح سرويس]7[ 45
(شكل 2-11): ديدگاه¬هاي همجوشي]7[ 46
(شكل 2-12): مدل¬سازي همسوئي هندرسون-ونكاترامن در خصوص مجتمع 47
(شكل 2-13 ): پارامترهاي مدل لوفتمن]5][62[ 49
(شكل 2-14 ): سطوح بلوغ لوفتمن]5][62[ 55
(شکل 2-15) : رويكرد جامع¬نگر]67[ 60
(شکل 2-16) : چارچوب مديريت كارايي كسب و كار]67[ 61
(شكل 2-17): ابعاد در خصوص تصميم¬گيري]14[ 63
(شكل2-18): مدل فرآيندها و ارتباطات در حاكميت فناوري اطلاعات]11[ 65
(شكل2-19): حاكميت و مديريت فناوري اطلاعات]17[ 66
(شكل2-20) : چارچوب كلان استاندارد كوبيت ]12[ 75
(شكل 2-21 ): نوع معيارهاي(اوليه و ثانويه)]12[ 77
(شكل 2-22 ): ارتباط حوزه¬هاي اصلي راهبري فناوري اطلاعات]52[ 78
( شکل 2-23 :( پايه اصلي کوبیت]12[ 79
( شکل2-24 :( تعريف اهداف و معماري سازماني فناوري اطلاعات]12[ 80
(شکل 2-25 :( مديريت منابع فناوري اطلاعات براي نيل به اهداف فناوري اطلاعات ]12[ 81
(شكل 2-26 ): مدل نظارت]12[ 86
(شکل 2-27) : رابطه متقابل اجزاي کوبیت با يكديگر]12[ 88
(شکل 2-28): كنترل¬هاي استاندارد ISO17779 ]16[ 91
(شکل2-29): استفاده از مدل PDCA در فرآيندهاي سيستم مديريت امنيت]51[ 92
(شكل 2-30 ): چارچوب استاندارد کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات]50[ 94
(شكل 2-31 ): ارتباط حوزه¬ها]50[ 95
فهرست شکل ها:
عنوان صفحه
(شكل 6-1 ): اصول اس.یو.پی 153
(شكل 6-2 ): چرخه فرآيند اس.یو.پی 153
(شكل 6-3 ): معماري فرآيند اس.یو.پی 154
(شكل 6-4): ساختار ديناميك اس.یو.پی 155
(شكل 6-5 ): وضعيت فرآيند در فاز شناخت 155
(شكل 6-6 ): مكعب امنيتي اس.یو.پی 156
(شكل 6-7): وضعيت فرآيند در فاز آناليز و طراحي 157
(شكل 6-8): وضعيت فرآيند در فاز ساخت 158
(شكل 6-9): وضعيت فرآيند در فاز مانيتورينگ 159
(شكل 6-10): فعاليت¬هاي متخصص شبكه 160
فصل اول - طرح مساله
1-1- مقدمه
سازمان¬هاي بزرگ و چند منظوره اساسا سه سطح استراتژي دارند. اين سه سطح به ترتيب مربوط به كل سازمان، بخش¬ها و كاركردها مي¬باشد، همانطور كه در شكل 1-1 به آن اشاره شده است بايد ميان آن¬ها سازگاري و همسويي باشد. ]1[
• سطح كل سازمان: در اين سطح، مديريت ارشد سازمان به اتخاذ راه¬هايي مي¬پردازد كه بتواند استراتژي¬ دارايي¬هاي سرمايه¬اي مناسب براي فعاليت¬ها و عمليات را تهيه، تدوين و هدايت كند. استراتژي سازمان در اين سطح ثبات، رشد و بقاي سازمان را تعيين مي¬كند.
• سطح بخش¬ها و فعاليت¬هاي سازمان: اين استراتژي براي سطح مياني سازمان به منظور بهبود وضعيت و توان رقابت توليدات در صنعت خاص يا بخشي از بازار تدوين مي¬شود و از سوي بخش¬ها و نواحي سازمان هدايت مي¬شوند از ديدگاه مديران ارشد، بخش¬ها مي¬توانند استراتژي خود را با توجه به اهداف، استراتژي¬ها و سياست¬هاي سازمان تهيه نمايند.
• سطح كاركردي: هدف اصلي اين استراتژي حداكثر كردن بهره¬وري منابع و حداقل كردن مخارج و ضايعات است. واحدهاي كاركردي(سطح فني و عملياتي) استراتژي¬هاي سطح خود را در چارچوب استراتژي¬هاي كل سازمان و بخش¬ها تنظيم مي¬نمايند و براساس اين استراتژي¬ها، مهارت¬ها، مزيت¬ها و شايستگي¬هاي واحدهاي عملياتي تبين مي¬شود.