فایل تاثير اتوماسيون اداري بر چابکی سازمانی در شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسی تاثير اتوماسيون اداری بر چابکی سازمانی در شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران(متانیر)
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

چکیده :
از آن‌جا که تغییرات محیطی بر بسیاری از وجوه سازمان اثر گذاشته، سازمان‌ها باید با استفاده از راهکارهای مناسب خود را به‌صورت پویا با تغییرات محیطی وفق دهند تا قادر به بقای خود شوند. یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با تغییرات محیطی، هدایت سازمان به سمت چابک بودن می‌باشد. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیرات اجرای اتوماسیون اداری بر چابکی سازمانی در شرکت متانیر می باشد . در این پژوهش از روش توصیفی- پیمایشی استفاده و برای تایید روایی و پایایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده گردید، جامعه پژوهش، کلیه کارکنان دفتر مرکزی شرکت متانیر مستقر در شهر تهران می باشد که به دلیل محدود بودن جامعه  تعاد 81 نفر پرسنل آن به عنوان نمونه انتخاب شدند . داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون مورد بررسی قرارگرفت. نتایج به دست آمده نشان دادکه  اجرای اتوماسیون  اداری به طور معناداری با چابکی سازمان رابطه مثبت دارد . همچنین اجرای اتوماسیون اداری به طور معناداری  با مولفه های چابکی سازمانی ( سرعت انجام کار ، انعطاف پذیری ، پاسخگویی و شایستگی ) در ارتباط است و بدین صورت تمام فرضیه ها مورد تایید واقع شدند .

واژگان کلیدی : اتوماسیون اداری ، چابکی سازمانی ، شرکت متانیر

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                    صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق....................................................................................................................................1
مقدمه.................................................................................................................................................2
1-1-    بیان مسئله .............................................................................................................................................4
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق ..........................................................................................................6
1-3- اهداف تحقیق..........................................................................................................................................10
1-4- سوالات تحقیق ......................................................................................................................................10
1-5- تبیین فرضیه های تحقیق ............................................................................................................11
1-6-  متغیر های تحقیق......................................................................................................................11
1-6-2-  متغیر مستقل .............................................................................................................................11
1-6-2-  متغیر وابسته ...............................................................................................................................12
1-7 - تعریف عملیاتی واژه ها ، متغیر ها وا صطلاحات تحقیق ..............................................................12
1-8- ساختار تحقیق..................................................................................................................................14
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق................................................................................................................15
 مقدمه ..................................................................................................................................................16
2-1-    اتوماسیون اداری...................................................................................................................................18
2-1-1-  مزایا و معایب اتوماسیون اداری....................................................................................................18
2-1-1-1- مزایای مستقیم............................................................................................................................. 19
2-1-1-2- مزایای غیر مستقیم .......................................................................................................................19
 2 -1-1-3- معایب سیستم اتوماسیون اداری .......................................................................................20
2-1-2 - ارگونومی در مکانیزاسسیون اداری....................................................................................................20
2-1-4- بکار گیری تکنولوژی در اتوماسیون اداری..........................................................................................22
2-1-5- مجموعه نرم فزار های اتوماسیون ................................................................................................23
2-1-6- دستیابی به تعریفی بنیادین ؛ اتوماسیون چیست........................................................................ 24
2-1-7-  سیستمهای اطلاعاتی اتوماسیون اداری...............................................................................................27
2-1-8- نمونه کاربرد های سیستم اتوماسیون اداری.......................................................................................27
2-1 -9 - جدول انواع کاربرد های سیستم اتوماسیون اداری.........................................................................27
2-1- 10-  نکات برجسته درباره اتوماسیون   و بهسازی روشهای کار........................................................ ..29
2-1-11- خودكارسازي................................................................................................................................. 30
2-1-12- ضرورت تفكر براي آينده...........................................................................................................32
2-1-13- بهبود كار و اتوماسيون................................................................................................................33
2-1-14- اتوماسيون  فعاليتهاي اختصاصي....................................................................................................34
2-1-15- اتوماسيون فعاليتهاي عمومي.........................................................................................................36
2-2-    چابکی..........................................................................................................................................37
2-2-1- مرور تاریخی چابکی......................................................................................................................... 39
2-2-2- تعریف و تشریح چابکی................................................................................................................... 39
2-2-3- تولید چابک .......................................................................................................................................42
2-2-4- رویکردهای اصلی و مفاهیم اساسی در چابکی شرکت ها ................................................................45
2-2-5- ابعاد چابکی........................................................................................................................................52
2-2-6- انعطاف پذیری، انطباق پذیری و چابکی ...........................................................................................56
2-2-7- مدلهای چابکی ..................................................................................................................................58
2-2-8- طبقه بندی محرکهای چابکی..............................................................................................................60
2-2-10- تواناییهای چابکی.............................................................................................................................61
2-2-11- فراهم کننده های چابکی..................................................................................................................64
2-2-12-استراتژیها...........................................................................................................................................65
2-2-11-2- تکنولوژی ها...............................................................................................................................68
2-2-12- اصول چابکی در بخش دولتی..........................................................................................................69
2-2-13- چابکی کارکنان در سازمان............................................................................................................. 71
2-3-    سابقه تحقیق........................................................................................................................................81
فصل سوم:روش تحقیق...................................................................................................................................84
مقدمه.................................................................................................................................................................85
3-1- روش‌شناسي تحقيق.................................................................................................................................85
3- 2- جامعه آماری.........................................................................................................................................87
3-3- نمونه آماري............................................................................................................................................87
3-4- روش نمونه-گيري....................................................................................................................................87
3-5- روش جمع¬آوري داده-ها..........................................................................................................................88
3-6- ابزار سنجش تحقيق.................................................................................................................................89
3-7- روايي و پايايي پرسشنامه........................................................................................................................90
  3-7-1- روايي..............................................................................................................................................90
3-7-2-پايايي..................................................................................................................................................91
3-8- روش تجزيه و تحليل داده‌ها...................................................................................................................92
3-9- روش‌ها و آزمون¬هاي آماري به كار گرفته شده در اين تحقيق.................................................................92
    3-9-1-آمار توصيفي.................................................................................................................................92
3    -9-2-آمار استنباطي..........................................................................................................................93
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل داده ها..............................................................................................................94
مقدمه.........................................................................................................................................................95
4-1    - يافته‏هاي توصيفي.............................................................................................................................96
4-2 - بررسي استنباطي داده ها.......................................................................................................................101

فصل پنجم : نتیجه گیری ، پیشنهاد ها و محدودیت ها................................................................................107
مقدمه ..........................................................................................................................................................108
2-5 نتایج تحقیق .......................................................................................................................................109
3-5 پیشنهادات ...........................................................................................................................................109
محدودیت  ها ........................................................................................................................................... 111 منابع فارسی ...............................................................................................................................................112
 منابع انگلیسی.............................................................................................................................................115

فصل اول : كليات  تحقيق
مقدمه

تحولات سریع تکنولوژیکی، افزایش خطرات، جهانی شدن و انتظارات خصوصی‌سازی از ویژگیهای محیطی هستند که سازمانهای تجاری کنونی با آنها مواجه اند. برای کسب موفقیت در این محیط، چابکی یک مزیت رقابتی را ایجاد می‌کند که می توان با شهرت در نوآوری و کیفیت آن را حفظ نمود. سازمان چابک فرآیندها و افراد سازمان را با تکنولوژی پیشرفته همگام ساخته و نیازهای مشتریان را بر اساس محصولات و خدمات با کیفیت خود و در یک قالب زمانی نسبتاً کوتاه رفع می‌کند. البته این وضعیت زمانی روی می‌دهد که چابکی یک ارزش سازمانی نظام ‌مند و یک استراتژی رقابتی برای رهبران تلقی شود. با توجه به جدید بودن بحث چابکی، تعریفی که مورد تائید همگان باشد وجود ندارد. محققان بسیاری در این زمینه فعالیت و هر کدام تعاریف متعددی را ارائه کرده اند که در زیر تعدادی از آنها آورده می شود :
    تواناییهای تولیدکننده برای واکنش سریع به تغییرات ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی.
    پاسخ پیش کنشی به تغییرات.
    سودآوری از محیط.
    قابلیت سازگاری و شکل دهی مجدد سریع.
    بهره گیری از تغییرات به عنوان فرصتهای ذاتی نهفته در محیطهای آشفته.
    ایجاد سازمان مجازی و استفاده از دانش بازار.
    توانایی پاسخگویی موثر به مشتری.
    توانایی بقا و پیشرفت در محیطی با تغییرات مداوم و غیر قابل پیش بینی.
چابکی در واقع برای مهندسی بنگاههای رقابتی یک پارادایم جدید شده است. نیاز به این پارادایم جدید، مبتنی بر افزایش نرخ تغییر در محیطی است که بنگاهها را وادار به پاسخ پیش کنشی به تغییرات می‌کند. بازار‌ها و مشتریان خواهان محصولات ارزان، متناسب با سلائق خود و دسترسی سریع به آنها هستند. چابکی به دنبال پیروزی و موفقیت در سود، سهم بازار، و به‌دست آوردن مشتریان در بازارهای رقابتی است و چون این بازارها متلاطم و آشفته هستند، سازمانها از ورود به آنها هراسانند. چابکی به طور دائم به عملکرد پرسنل و سازمان، ارزش محصول و خدمات، و تغییر دائم در زمینه فرصتهای حاصل از جذب مشتری توجه می کند و مستلزم آمادگی دائم برای رویارویی با تغییرات بنیادی و سطحی است و سازمانهای چابک همیشه برای یادگیری هر چیز جدیدی که باعث افزایش سودآوری ناشی از بهره گیری از فرصتهای جدید می‌شود، آماده اند.
مفاهیم ضمنی رقابت چابک، وابسته به زمینه های رقابتی است که در داخل یک سازمان به طور خاصی عمل می کنند. برای رقبای چابک. تغییر و عدم اطمینان منبع احیای فرصتها از روشهای موفق دائمی است. بنابراین برای رویارویی با تغییرات بدون سابقه قبلی، چابکی متکی به ابتکار، مهارت، دانش انسانی، و دسترسی افراد به اطلاعات است. یک سازمان چابک دارای فرایندهای اداری و نوعی از ساختار سازمانی است که قادر به انتقال سریع و روان این ابتکارات در اغنای فعالیتهای تجاری مشتری است و در ایجاد فرصت برای سود و رشد به صورت تهاجمی عمل می کند. اگر چه چابکی به سازمان اجازه می دهد تا خیلی سریعتر از گذشته واکنش نشان دهند، ولی نقطه قوت رقبای چابک در پیش بینی نیازهای مشتریان و رهبری در ایجاد بازارهای جدید از طریق نوآوری دائم است. در واقع، چابکی یک توانایی اساسی ایجاب می کند تا سازمان بتواند تغییرات موجود در محیط تجاری را احساس، دریافت، ملاحظه، تجزیه و تحلیل و پیش بینی کند. بدین ترتیب، تولیدکننده چابک، سازمانی است که دیدگاه وسیعی در مورد نظم نوین جهان تجارت دارد و با تواناییها و توانمندیهای معدود خود به مقابله با آشفتگیها می پردازد و جنبه های مزیتی جریانات تغییر را تسخیر می کند. لنگیال بیان می کند که چابکی توانایی یک بنگاه برای بقا و پیشرفت در یک محیط رقابتی است که تغییر در آن به صورت مداوم و پیش بینی نشده بوده و نیز پاسخ سریع به تغییرات سریع بازارها که ناشی از ارزش گذاری مشتری روی محصولات و خدمات است. چابکی به عنوان یک فلسفه تولیدی(نسل آینده سیستم های تولید) به سازمانهایی که در همة بخشهای اقتصادی رقابت می‌کنند، خوش آمد می‌گوید.   در این تحقیق رابطه بین اتوماسیون اداری و چابکی سازمانی در شرکت در  شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران(متانیر) مورد بررسی قرار می گیرد .
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4703 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: وورد

تعداد صفحات: 124

حجم فایل:194 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل