فایل بررسی استقرار تجارت الکترونیک در ایران
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه بررسی تاثیر عوامل موثر بر استقرار تجارت الکترونیک در ایران
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
چکیده:
تجارت به عنوان يكي از اركان تمدن بشري، هم گام با پيشرفت و تحولات ايجاد شده در جامعه، تغيير كرده و شكلي نو به خود مي گيرد. در عصر حاضر با توجه به انفجار اطلاعات و استفاده روز افزون از كامپيوتر و اينترنت، تجارت الكترونيك از جايگاه خاصي برخوردار شده است. هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر استقرار تجارت الكترونيك در در ایران می باشد . جامعه آماری این تحقیق کلیه کارشناسان و صاحبنظران این حوزه می باشد . نمونه آماری این تحقیق 81 نفر می باشند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد که روایی آن از نظر استاد راهنما و مشاور تایید شد و پایایی ان به وسیله آلفای کرونباخ محاسبه شد .فرضیه های تحقیق به وسیله آزمون میانگین یک جامعه آماری بررسی شد و این نتیجه حاصل شد که عوامل فنی و زیر ساختی ،عوامل انسانی ، عوامل فرهنگی و امنیت سیستم های اطلاعاتی در استقرار تجارت الکترونیک در ایران بسیار موثر می باشند .
کلید واژه ها: تجارت الکترونیک ، عوامل فنی و زیر ساختی ،عوامل انسانی ، عوامل فرهنگی، امنیت سیستم های اطلاعاتی
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
1-1- بیان مسئله 2
1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق 5
1-3- اهداف تحقیق 7
1-4- سئوالات تحقیق 7
1-5- فرضیه های تحقیق 8
1-6 – مدل مفهومی تحقیق 8
1-7- قلمرو تحقیق 9
1-7-1- قلمرو موضوعي 9
1-7-2- قلمرو مکاني 9
1-7-3- قلمرو زماني 9
1-8- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر های تحقیق 10
مقدمه: 12
2-1- تعریف تجارت الکترونیک 13
2-2- تعاریف تجارت الکترونیک از دیدگاههاي مختلف 14
2-3- تعریف اینترنت 15
2-4- تاریخچه تجارت الکترونیک 16
2- 5- بلوغ تجارت الکترونیک 19
2-6 - چارچوب تجارت الکترونیکی 22
7-2- تجارت الکترونیک در برابر تجارت سنتی 24
2-8- طبقه بندي تجارت الکترونیکی از دیدگاه هاي متفاوت 27
1-8-1-1- تجارت بنگاه با بنگاه (B2B) 28
2-8-1-2- تجارت بنگاه با مشتري( B2C) 29
2-8-1-3- بنگاه به بنگاه به مشتري(B2B2C) 30
2-8-1-4- تجارت مشتري با مشتري(C2C) 30
2-8-1-5- تجارت مشتري با بنگاه (C2B) 31
2-8-1-6- تجارت نظیر به نظیر( P2P) 31
2-8-1-7 - تجارت موبایل 33
2-8-1-8 - تجارت الکترونیکی درون سازمانی 33
2-8-1-9- تجارت الکترونیکی بنگاه به کارکنان 34
2-8-1-11- تجارت الکترونیکی غیرکسب وکاري 34
2-8-1-12- آموزش الکترونیکی 34
2-8-1-13 - بازار به بازار 34
2-8-1-14- دولت الکترونیکی 35
2-8-2- طبقه بندي تجارت الکترونیکی با توجه به ماهیت برنامه هاي کاربردي 35
2-8-2-1- بازارهاي الکترونیکی 35
2-8-2-2- سیستمهاي اطلاعاتی بین سازمانی (IOS) 35
2-9 - مزایاي تجارت الکترونیک 36
2-9-1- مزایا براي سازمان ها 36
2-9-2- مزایا براي مشتریان 38
2-9-3- مزایا براي جامعه 40
2-10- محدودیتها و موانع تجارت الکترونیکی 40
2-10-1- محدودیت هاي فنی تجارت الکترونیکی 41
2-10-2- محدودیت هاي غیرفنی تجارت الکترونیکی 42
2-11 - نگاهی به تجارت الکترونیکدر جهان و ایران 44
2-11-2- تجارت الکترونیک در ایران 46
2-12- تجارت الکترونیکی از دیدگاه داخلی 48
2-13- موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران 49
2-14- عوامل مانع در رشد و توسعه تجارت الکترونیک در ایران 50
2-15- عوامل محرك تجارت الکترونیکی 60
2-15-1- انقلاب دیجیتالی 60
2-15-3- فشارهاي کسب وکار 62
2-15-4- پاسخ سازمانی 62
2-16- تأثیرات تجارت الکترونیکی 63
2-16-1- بهبود بازاریابی مستقیم 64
2-16-3- تعریف مجدد رسالت سازمان 66
2-17- ابزارهاي تجارت الکترونیک 68
2-18- پیش نیازهاي برون زاي استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک 69
2-19- پیش نیازهاي درونزاي استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک 70
2-20- بررسی مدلهاي بکار رفته در پذیرش و استقرار تجارت الکترونیک 74
2-20-2- مدل پایه اي موانع اتخاذ تجارت الکترونیکی 75
2-30-3-مدل جامع پیاده سازي و توسعه تجارت الکترونیکی 76
2-20-4- مدل مفهومی عوامل مؤثر بر بکارگیري تجارت الکترونیک 78
مقدمه 80
3-1- روششناسي تحقيق 81
3-2- جامعه آماري 82
3-3- نمونه آماري 83
3-4- روش نمونهگيري 85
3-5- روش جمعآوري دادهها 86
3-6- ابزار گردآوری داده ها 86
3-7- رواييو پايايي پرسشنامه 87
3-7-1- روايي 87
3-7-2-پايايي 88
3-8- روش تجزيه و تحليل دادهها 90
3-9- روشها و آزمونهاي آماري به كار گرفته شده در اين تحقيق 91
3-9-1-آمار توصيفي 91
3-9-2-آمار استنباطي 91
مقدمه 94
4-1 - يافتههاي توصيفي 94
4-2)آمار استنباطي 105
4-2-1- آزمون سنجش نرمال بودن داده ها (کلوموگروف- اسميرنف) 105
4-2-2)آزمون میانگین یک جامعه 106
مقدمه: 120
5-1- بررسي يافتههاي پژوهش با توجه به آزمون میانگین یک جامعه آماری 121
5-2- بررسي يافتههاي پژوهش با توجه به آزمون رگرسیون 124
5-3- ارائه پيشنهادات 124
5-3-1- پيشنهادات بر مبناي يافتههاي تحقيق 124
5- 3-2- پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی 126
5 – 4- محدوديتهاي تحقيق 127
منابع : 135
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه
.بدون شک اختراع پول اولین انقلاب در زمینه تجارت بود،یک پیشرفت تکنیکی باعث پیشرفت تجارت شد و آن هم ساخت کشتی بود. با این پیشرفت، براي اولین بار مرزهاي جغرافیایی براي تجارت باز شد و تجارت با سرزمین هاي دیگر آغاز شد. اکنون، شبکه جهانی اینترنت مانند همان کشتی است .در بررسی تاریخچه الکترونیک درمی یابیم که بورس هاي اوراق بهادار نیز موسسات دیگري بودند که به سرعت فعالیت خود را باروند پیشرفت اینترنت هماهنگ کردند و موفق شدند که در عرض مدت کوتاهی، با توجه به برتري هاي اینترنت در مقایسه با روش هاي قدیمی، به دلیل سرعت و دقت بالا، به موفقیت هاي بی نظیري دست یابند. تجارت الکترونیک، علاوه بر جوان بودن در جهان شناخته شده و در سالهاي اخیر رشد فزاینده و قابل پیش بینی داشته است. این رشد تصاعدي حاصل استفاده از یک ابزار، یعنی اینترنت می باشداستفاده از فناوري هاي الکترونیکی در انجام امور بازرگانی و تجاري به سالهاي قبل بر می گردد. امروزه خرید با استفاده از کارت هاي اعتباري در فروشگاه ها یکی از کاربردهاي الکترونیک در تجارت به شمار می آید. ترکیب تجارت و الکترونیک از سال 1970 آغازشد. درآن زمان شرکت هاي بزرگی دست به تشکیل شبکه هاي کامپیوتري زدند تا اطلاعات تجاري را بین خود و تولید کنندگان مبادله کنند.
در این فصل به بررسی بیان مسئله تحقیق ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف و فرضیه ها و سوالات تحقیق، مدل مفهومی تحقق ، قلمرو زمانی و مکانی و تعریف عملیاتی و مفهومی تحقیق پرداخته می شود .
1-1- بیان مسئله
امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورهاي مختلف قرار گرفته است. تجارت الكترونيكي يكي از نمودهاي عيني انقلاب فناوري اطلاعات و ارتباطات در عرصههاي اقتصادي است. ظهور اينترنت و تجاري شدن آن در دهههاي اخير شيوههاي سنتي تجارت را متحول نموده است. تجارت الكترونيكي انقلابي در شيوهها و رويههاي تجاري گذشته ايجاد كرده و سرعت و صرفهجويي را در بهترين وجه جامه عمل پوشانده است. در محيط الكترونيكي فاصلههاي جغرافيايي و محدوديتهاي زماني و مكاني منتفي و مبادلات تجاري بر پايه اطلاعات الكترونيكي انجام ميشود. تجارت الكترونيكي با رفع موانع فراروي تجارت بينالملل روند تجارت جهاني را تسريع مينمايد. تجارت الكترونيكي از مزايا و پيامدهاي اقتصادي مهمي از قبيل گسترش بازار، كاهش قيمت منابع توليد، ارتقاي بهرهوري، كاهش هزينههاي مبادلاتي، ايجاد اشتغال و كاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درونزاي اقتصادي نقش محوري دارد(مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1382).
مزاياي فراوان تجارت الكترونيكي سبب شده كه نه تنها كشورهاي توسعه يافته بلكه كشورهاي در حال توسعه نيز از آن به عنوان ابزاري براي رقابت در عرصه داخلي و بينالمللي استفاده نمايند. نبود راهبرد تجارت الكترونيكي نتيجهاي جز انزوا درعرصه اقتصاد جهاني بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت الكترونيكي در جهان، بكارگيري آن توسط بنگاههاي اقتصادي و پذيرش تدريجي آن از سوي مصرفكنندگان بيانگر مزاياي بالقوه تجارت الكترونيكي در عرصههاي اقتصادي و تجاري است. بنابراين راهي جز تلاش مستمر براي استفاده از آن در فعاليتهاي اقتصادي متصور نيست(سرمدی ، 1382).
در ایران نيز طي ساليان اخير تغييرات عديدهاي در كاربست تجارت الکترونیک در فروشگاهها ، دانشگاهها و مدارس، شبكه بهداشت و نظاير آن روي داده است.علي رغم همه تلاشهاي صورت گرفته جهت برخورداري هر چه بيشتر شهروندان از خدمات تجارت الكترونيك به دليل وجود پارهاي از چالشها و مشكلات، هنوز نارسايي هايي در اين زمينه به چشم ميخورد.تعويق و عدم اجراي سياستها و برنامههاي مرتبط با حوزه تجارت الكترونيك ميتواند موجب اتلاف وقت، انرژي و سرمايه شهروندان اين شهر گرديده و نيز عدم رضايت و خرسندي آنان را از مباحث و برنامههاي تجارت الكترونيك به همراه داشته باشد(دارچ ،2002). لذا مساله اصلي پژوهش آن است كه اساساً عوامل موثر بر استقرار تجارت الکترونیک در ایران کدامند؟