فایل راهکارهای ارتقاء هوش فرهنگی مديران دولتي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه بررسی ارائه راهکارهایی برای ارتقاء هوش فرهنگی مديران دولتيِ امور بین المللی
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول 1
کلیات تحقیق 1
1-1 ) مقدمه 1
1-3) تشريح و بيان موضوع 1
1-4) ضرورت و اهميت انجام تحقيق 2
1-6) سؤالات تحقيق 3
1-7) اهداف انجام تحقيق 4
1-13) تعريف واژه ها و اصطلاحات تخصصي تحقيق 4
2-1) مقدمه 6
فصل دوم 6
ادبیات تحقیق 6
2-2) تعریف هوش و انواع آن 7
2-2-1) هوش چندگانه 9
2-2-2) هوش عاطفي 10
2-2-2-1) هوش عاطفي و بهره هوشي 17
2-2-2-2) هوش عاطفي در محيط كار 20
2-3) هوش فرهنگي 23
2-3-1) تئوری هوش فرهنگی 24
2-3-2) عناصر هوش فرهنگي 27
2-3-4) مدل موفقیت جهانی مدیران و نقش هوش فرهنگی در آن 29
2-3-5) ارتباط هوش فرهنگي و تجارب و مأموریتهای برون مرزی 31
2-3-8) رويكرد هوش فرهنگي در آموزش میان فرهنگی 33
2-3-8-4) یکپارچه کردن ابعاد هوش فرهنگی 35
3-1) روش تحقيق 38
فصل سوم 38
روش تحقیق 38
3-3) روشهاي جمع آوري اطلاعات 39
3-4) مصاحبه 40
3-5)پرسشنامه 40
3-6) روایی و پایایی ابزار پژوهش 42
3-6-1) پايايي )قابليت اعتماد( مصاحبه 42
3-6-2) پایایی در تحلیل محتوا 43
3-6-5-1) بررسي ميزان حجم نمونه در تحليل عاملي 43
3-7) جامعة آماري 44
3-10) نمونه آماري و روش نمونهگيري 44
3-10-1) حجم نمونه مصاحبه 44
3-10-2) روش نمونهگيري برای مصاحبه 45
3-10-3) حجم نمونه پرسشنامه 45
3-10-4) روش نمونهگیری پرسشنامه 46
3-11) روشهاي تجزيه و تحليل اطلاعات 47
3-11-1) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه 47
3-11-2) روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه 48
3-11-2-3) ضريب همبستگي 49
3- 49
4-1) مقدمه 50
فصل چهارم 50
تجزيه و تحليل اطلاعات 50
4-2) تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها 51
4-4) تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه 52
4-4-1)آمار توصیفی پرسشنامه 52
4-4-2) آمار استنباطي 53
5-1) مقدمه 57
فصل پنجم 57
نتیجه گیری و پیشنهادات 57
5-3) بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمونهاي همبستگی و مدل معادلات ساختاری 58
5-6) ارائه پیشنهادات 59
5-6-1) پیشنهادات بر مبنای یافتههای تحقیق 59
5 60
فهرست منابع و مأخذ 60
فهرست جدولها
جدول 2-1: چارچوب قابليت احساسي 15
جدول 2-2: چارچوب قابليت اجتماعي 16
جدول4-15: آزمون همبستگي اسپیرمن ميان هوش فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی شناختی 54
جدول4-16: آزمون همبستگي اسپیرمن ميان هوش فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی انگیزشی 54
جدول4-17: آزمون همبستگي اسپیرمن ميان هوش فرهنگی فراشناختی و هوش فرهنگی رفتاری 55
1-1 ) مقدمه
بسياري از سازمانهاي قرن بيست و يكم چند فرهنگي هستند. با بيشتر شدن گوناگوني در جمعيت نيروي كار و سازمان¬هايی كه به سمت ادغام در اقتصاد جهاني روي آوردهاند، افراد نياز دارند تا به صورت منظم و قاعدهمند با افرادي كه داراي فرهنگهاي متفاوت و پيش زمينههاي قومي و نژادي ديگري هستند، كار و تعامل كنند. اين چالش، يك مسئله جدي را پيش آورده كه چگونه مي¬توان مديران را براي چنين تعاملات و مأموريت¬هاي چالشي آماده ساخت؟
برای مواجهه با محیط¬های چندفرهنگی افراد نياز به هوش فرهنگي دارند. هوش فرهنگي توانايي فرد براي تعامل مؤثر با فرهنگ¬هاي جديد است. در هر حال در دنيايي که عبور از مرزها کاري عادي شده است، پرورش هوش فرهنگي يک نياز حياتي براي همه مديران و کارکنان است. مديران موفق، رمز برخورد با فرهنگهاي گوناگون ملي، فراملي و سازماني را به خوبي مي آموزند و از آموزه هاي خود نهايت استفاده را مي برند (Tan, 2004). در محيط و بازار جهاني، پرورش هوش فرهنگي، اهرم مورد نياز رهبران و مديران تلقي مي¬شود. سازمانها و مديراني که ارزش استراتژيک هوش فرهنگي را درک کنند، مي¬توانند از تفاوتها و تنوع فرهنگي در جهت بهره¬وری بیشتر و ايجاد مزيت رقابتي در بازار جهاني استفاده کنند. بدین جهت ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء هوش فرهنگی به سازمانها و مديران کمک می¬کند تا بتوانند از تفاوتها و تنوع فرهنگي در جهت بهره¬وری بیشتر، ايجاد مزيت رقابتي و برتري در بازار جهاني استفاده کنند.
در اين فصل ازتحقيق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقيق، به بيان مساله اصلي پژوهش و تشريح و بيان موضوع، ضرورت انجام تحقيق، سؤالات تحقيق، اهداف اساسي از انجام تحقيق، روش تحقيق، روش هاي گردآوري اطلاعات، نمونه و جامعه آماري، روش نمونه گيري و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخته، و در پايان اصطلاحات و واژه هاي تخصصي مطرح ميگردند.
1-2) تشريح و بيان موضوع
در این پژوهش با مطالعه سازه جدید و چند وجهی هوش فرهنگی، به دنبال ارائه راهکار¬هایی برای ارتقاء این قابلیت در مدیران دولتی هستیم.
ارلی و انگ (2003) هوش فرهنگي را قابليت يادگيري الگوهاي جديد در تعاملات فرهنگي و ارائه پاسخهاي رفتاري صحيح به اين الگوها تعريف كردهاند.
انگ، ون داین و که (2005)، هوش فرهنگی را مشتمل بر چهار عامل معرفی می¬کنند که عبارتند از: هوش فرهنگی- استراتژی ، هوش فرهنگی- دانش ، هوش فرهنگی- انگیزش و هوش فرهنگی- رفتار . مؤلفه استراتژی هوش فرهنگی، روشی است که یک فرد تجارب بین فرهنگی را از آن طریق استدلال می¬کند. این عنصر هوش فرهنگی، فرآيندي را مورد توجه قرار ميدهد كه افراد براي بدست آوردن و فهم دانش فرهنگي بكار ميگيرند. مؤلفه دانش، دانش عمومي در مورد فرهنگها (اطلاعاتي در مورد آداب و رسوم و سنتها و...) را انعكاس ميدهد و ادراک یک فرد از چگونگی تشابه و تفاوت فرهنگ¬ها است و مؤلفه انگیزش، حجم و جهت انرژي افراد براي تطبيق با فرهنگ جديد را نشان ميدهد و به افراد کمک مي کند در مقابل موانع پايدار باشند تا بتوانند خود را با فرهنگ ديگران سازگار سازند. مؤلفه رفتاری نیز قابليت فرد براي نمايش اعمال كلامي و غيركلامي مناسب در تعامل با افرادي از فرهنگهاي مختلف را نشان ميدهد.