فایل رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد بانکهای ایرانی

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

دانلود پایان نامه بررسی رابطه حاکمیت شرکتی و عملکرد بانکهای ایرانی
این پروپوزال در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

توضیحات:

چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و شاخص های آن با عملکرد مالی بانکهای ایرانی در سال 1391 می‌باشد. متغیر وابسته عملکرد مالی شرکت می باشد که با نرخ بازده داراییها(ROA)سنجیده می شود. متغیرهای مستقل نیز شامل مسئله نمایندگی  ، ترکیب هیات مدیره و ساختار مالکیت ،شفافیت و کیفیت اطلاعات ، رعایت حقوق سپرده گذاران ، سهامداران و رفتار عادلانه  با آنان، ساختار سرمایه  و کفایت سرمایه  و حسابرسی و کنترلهای داخلی می شود . برای آزمون فرضیه از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون تی تست مستقل استفاده شد . یافته های تحقیق نشان می دهد که در بانکهای ایرانی بین حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین شاخص های حاکمیت شرکتی مانند مسئله نمایندگی  ، ترکیب هیات مدیره و ساختار مالکیت ،شفافیت و کیفیت اطلاعات ، رعایت حقوق سپرده گذاران ، سهامداران و رفتار عادلانه  با آنان و عملکرد مالی رابطه معنی داری وجود دارد ، اما بین ساختار سرمایه  و کفایت سرمایه  و حسابرسی و کنترلهای داخلی و عملکرد مالی بانک های ایرانی ارتباط معنی داری یافت نشد. نتایج فرضیه های دوم و سوم نیز نشان داد که بین حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی در بانک های دولتی و خصوصی رابطه معناداری یافت نشد .
کلمات کلیدی: حاکمیت شرکتی، عملکرد مالی ، نرخ بازده دارا ییها ، بانک های دولتی و خصوصی.

فهرست مطالب
عنوان                                                                                    شماره صفحه
فصل اول کلیات تحقیق..........................................................................................................................................................................1
1-1- مقدمه...........................................................................................................................................................................................2
1-2- بیان مسئله....................................................................................................................................................................................4
1-3-  اهمیت و ضرورت تحقیق..........................................................................................................................................................6
1-4- اهداف تحقیق...............................................................................................................................................................................7
1-5- فرضیه های تحقیق.......................................................................................................................................................................7
1-6-  سوالات تحقیق ..........................................................................................................................................................................7
فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق .............................................................................................................................................8
مقدمه ...................................................................................................................................................................................................9
2-1- 1- تعریف حاکمیت شرکتی.....................................................................................................................................................10
2-1-2- مدل‌های رایج حاکمیت شرکتی در جهان (مدل‌های رایجهیأت‌مدیره)..................................................................................12
2-1-3- اهمیت حاکمیت...................................................................................................................................................................12
2-1-3-1-   دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی مناسب..........................................................................................................................13
2-1-3-2-    اهميت حاكميت شركتي در اقتصادهاي در حال گذار..................................................................................................14
2-1-3-3- اهمیت حاکمیت شرکتی در بانک‌ها...................................................................................................................................16
2-1-4- اهداف حاکمیت شرکتی.......................................................................................................................................................18
2-1-5- چارچوب نظری حاکمیت شرکتی........................................................................................................................................19
2-1-5-1- تئوري نمايندگ...............................................................................................................................................................19
2-1-5-2- تئوري هزينه معاملات.....................................................................................................................................................21
2-1-5-3- تئوري ذينفعان................................................................................................................................................................22
2-1-6- ویژگی های حاکمیت شرکتی در ایران...............................................................................................................................23
2-1-6-1- پاسخگويی.........................................................................................................................................................................23
2-1-6-2-  نهادهاي نظارتي در شركتهاي ايراني................................................................................................................................24
2-1-6-3- تفكيك وظايف اعضاي هيئت مديره ..............................................................................................................................24
2-1-6-4- نقش حسابرسي داخلي در شركتهاي ايراني.....................................................................................................................25
2-1-7- ساختار مطلوب حاكميت شركتي ........................................................................................................................................26
2-1-7-1- ساختار قانوني و مقررات كارآمد ....................................................................................................................................27
2-1-7-2- رفتار مالكانه ...................................................................................................................................................................28
2-1-7-3- رفتار يكسان با سهامداران ..............................................................................................................................................29
2-1-7-4- رابطه با ذي نفعان ...........................................................................................................................................................30
2-1-7-5- شفافيت و افشاي اطلاعات .............................................................................................................................................30
2-1-7-6- مسئوليت‌هاي هيئت مديره ..............................................................................................................................................31
2-1-8 –وضعیت سیستم حاکمیت شرکتی در ایران ..........................................................................................................................32
2-2-عملکرد بانک .............................................................................................................................................................................33
2-2-1-  ارزیابی عملکرد ....................................................................................................................................................................33
2-2-3- اهمیت ارزیابی عملکرد .........................................................................................................................................................33
2-2-4- مفهوم عملكرد بانك .............................................................................................................................................................34
3-2 – پیشینه تحقیق.............................................................................................................................................................................35
فصل سوم روش تحقیق ......................................................................................................................................................................38
3-1- مقدمه.........................................................................................................................................................................................39
3-2- روش‌شناسي تحقيق .................................................................................................................................................................39
3-3- جامعه آماري..............................................................................................................................................................................40
3-4- ابزار سنجش تحقيق .................................................................................................................................................................40
3-5- روايي و پايايي پرسشنامه .........................................................................................................................................................41
3-5-1- روايي ..................................................................................................................................................................................41
3-5-2-پايايي ....................................................................................................................................................................................42
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................................................................43
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ..................................................................................................................................................44
4-1-  مقدمه ....................................................................................................................................................................................45
4-2- روش تجزیه و تحلیل کمّی یا آماری .......................................................................................................................................45
4-3-  توصیف داده ها ......................................................................................................................................................................46
4-3-1- اطلاعات جمعیت شناختی..................................................................................................................................................46
4-3-2- پایایی پرسشنامه .................................................................................................................................................................49
4-3-2- آزمون سنجش نرمال بودن داده ها (کلوموگروف- اسميرنف)............................................................................................49
4-3-3- بررسي وآزمون فرضيه‌هاي تحقيق(آزمون همبستگي) .........................................................................................................50
4-3-4- مقایسه میانگین دوجامعه آماری : تی تست مستقل .............................................................................................................................54
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات .................................................................................................................................................57
5-1- مقدمه .......................................................................................................................................................................................58
5-2- نتیجه گیری ..............................................................................................................................................................................58
5-2-1-  نتیجه گیری از فرضیه اصلی اول .......................................................................................................................................58
5-2-2-  نتیجه گیری از فرضیه های فرعی  فرضیه اصلی اول..........................................................................................................59
5-2-3-  نتیجه گیری از فرضیه دوم ...................................................................................................................................................................59
5-2-4- .نتیجه گیری از فرضیه سوم ..................................................................................................................................................................60
5-3-  پیشنهادات ...............................................................................................................................................................................60
5-4- محدودیت های تحقیق ............................................................................................................................................................61
5-5-  پیشنهاداتی برای محققان آتی  .................................................................................................................................................61
منابع و مأخذ .......................................................................................................................................................................................62
پیوست ها ...........................................................................................................................................................................................64

عنوان جدول                                   شماره صفحه
جدول(3-3) : مقياس فاصله‌اي پنج¬تايي و عناوين ما به ازاي آن‌ها در پرسشنامه‌هاي تحقيق .............................................................42
جدول 1-4: فراوانی پاسخ‌دهندگان از نظر جنسیت ...........................................................................................................................47
جدول 2-4: فراوانی پاسخ‌دهندگان از نظر سابقه کاری .....................................................................................................................47
جدول3-4: فراوانی پاسخ‌دهندگان از نظر سن ..................................................................................................................................48
جدول 4-4: فراوانی پاسخ‌دهندگان از نظر مدرک تحصیلی ...............................................................................................................48
جدول 4-5: پایایی ابزار گردآوری تحقیق..........................................................................................................................................50
جدول 4-6 نرمال بودن توزيع مولفه های حاکمیت شرکتی در فاصله اطمينان...................................................................................51
جدول( 4-7)  آزمون همبستگي اسپیرمن ميان حاکمیت  شرکتی و عملکرد بانک های ایرانی ..........................................................53
جدول 4-8)  آزمون همبستگي اسپیرمن ميان مولفه های حاکمیت  شرکتی و عملکرد بانک های ایرانی ..........................................54
جدول 4-9 نمرات کسب شده توسط هر گروه در حاکمیت شرکتی و آزمون همسانی واریانس ها ..................................................55
جدول 4-10 مقایسه بانکهای دولتی و خصوصی  از نظر حاکمیت شرکت .......................................................................................55
جدول 4-11 نمرات کسب شده توسط هر گروه در عملکرد و آزمون همسانی واریانس ها.............................................................56
جدول 4-12 مقایسه بانکهای دولتی و خصوصی  از نظر عملکرد .....................................................................................................56

فصل اول : کلیات تحقیق
1-1-  مقدمه :

كنترل هاي داخلي كه از دهه‌ي 1940 مورد توجه حسابرسان و مراجع نظارتي بورس آمريكا قرار گرفته بود بار ديگر در فاصله‌ي 76-1972 با موضوع رسوايي واترگيت (استقرار شنود در ستاد انتخاباتي حزب دمكرات به وسيله‌ي جمهوري خواهان امريكا) مطرح شد و امروزه به يك پديده‌ي مقررات گذاري عمومي در سراسر دنيا تبديل شده است. در فاصله ي 85-1978 نيز IACPA (انجمن حسابداران خبره‌ي امريكا) رهنمودهاي خاصي را در مورد استانداردهاي حسابرسي كه مشتمل بر كنترل هاي داخلي بود منتشر كرد. در 1985كميسيون ملي مبارزه با تقلب در صورت هاي مالي كه بعدها به نام «كميسيون تردوي» مشهور شد، نقطه نظرات خود پيرامون كنترل هاي داخلي را منتشر كرد. در 1990 نيز كميته اي موسوم به كميته ي سازمان‌هاي حامي مالي كميسيون تردوي (COSO) گزارش خاصي را پيرامون كنترل هاي داخلي و برقراري سيستم پاسخ گويي منتشر كرد. در 1987 نيز انجمن مديران مالي با مشاركت پنج انجمن حرفه اي بزرگ امريكا شامل انجمن حسابداري امريكا (AAA)، انجمن حسابداران مديريت (IMA) ، انجمن حسابداران خبره امريكا (CPA)، انجمن حسابداران داخلي (IIA) اولين گزارش كنترل داخلي خود را منتشر كرد. در سال 1991 كنگره‌ي امريكاقانوني را به تصويب رساند كه شركت‌هاي بزرگ را وادار مي‌ساخت در گزارش‌هاي سالانه‌ي خود پيرامون كميت و موثر بودن سيستم هاي كنترل داخلي خود به سهامداران گزارش دهند.
برخي نكات مهم و قابل توجه اين قانون عبارتند از:
1-    اعضاي اجرايي هيأت مديره از اعضاي غيراجرايي منفك شدند و موضوع اعضاي هيأت مديره ي مستقل (غير وابسته به سهامداران عمده) مطرح شد.
2-    تشكيل كميته‌ي حسابرسي در شركت‌هاي بزرگ لازم الاجرا شد و مسئوليت اين كميته برعهده‌ي اعضاي غيرموظف هيأت مديره (غيراجرايي) قرار گرفت.
3-    پاسخ گويي مديران اجرايي و مديران مالي در قبال صورت هاي مالي افزايش يافت.
4-    موسسات حسابرسي (حسابرسان خارجي) از ارائه‌ي برخي خدمات غير حسابرسي به مشتريان حسابرسي منع شدند و انجام هر گونه خدمات غيرحسابرسي منوط به كسب اجازه از كميته‌ي حسابرسي شد.
5-    كميته‌ي حسابرسي نقش اساسي را در تقويت نظام حاكميت بنگاه‌ها وافزايش اعتبار سرمايه گذاري‌ها بر عهده گرفت.
6-    مجازات هاي سنگين در حد مجازات هاي جنايي براي دستكاري در حساب‌ها (تا حد بيست سال زندان) پيش بيني شد.
از سوي ديگر (فدراسيون حسابداري اروپا) FEE مقرراتي را به منظور نظارت بر كار موسسات حسابرسي اروپا منتشر كرد و فدراسيون بين المللي حسابداران (IFAC) نيز هيأت مراقبت از منافع عمومي (BIOB) را تشكيل داد.
همه‌ي موارد فوق حكايت از آن دارد كه به علت جهاني شدن سرمايه، ابعاد تقلب و فساد بين المللي شده است و حسابداران نيز ناچار به فراگيري فنون و مهارت‌هاي جديد حسابرسي مي‌باشند تا بتوانند مسئوليت هاي جديد خود را كه در قالب نظام  پاسخ گويي و مسئوليت هاي اجتماعي تبلور مي‌يابد ايفا نمايند . بي شك براي ايفاي نقش و مسئوليت هاي جديد حسابرسان تسلط به مهارت‌هاي حسابرسي در قالب حسابرسي مبتني بر ريسك، روش هاي تحليلي، كنترل هاي داخلي و فناوري و استخراج داده ها يك نياز مبرم و ضروري به شمار مي رود. زيرا حسابرساني كه به مباني ياد شده آشنا و مسلط نباشندفاقد مهارت هاي لازم جهت كشف تقلب و فريب در صورت هاي مالي هستند و نمي‌توانند مانع انتشار صورت هاي مالي گمراه كننده شوند. در اين راستا با توجه به مسائلي كه در دهه ي اخير در بورس تهران رخ داده است و به ويژه دستكاري در قيمت ها كه در سال گذشته مورد توجه بسياري قرار گرفته است «آيين نامه‌ي حاكميت شركت ها» در حال تدوين مي باشد كه اجراي درست آن مي تواند مانع از برخي اعمال نفوذ ها، دستكاري قيمت ها و سودسازي گمراه كننده شود.
از دهه‌ي 1990 موضوع برقراري سيستم‌هاي كنترل هاي داخلي و چگونگي حاكميت همه‌ي سهامداران بر جريان سالم فعاليت شركت‌ها موضوع كار محافل مالي – اقتصادي جهان قرار گرفته است. بي شك حاكميت شركتي جزء كوچكي از قلمرو حكمراني سالم در مجموعه‌ي كشور تلقي مي شود. بدين معني كه چنانچه در كشوري حاكميت شركتي سالم با مولفه هاي تعريف شده توسط سازمان جهاني شفاف سازي و يا مقررات OECD وجود نداشته باشد انتظار حاكميت شركتي سالم دربازار سالم بيش‌تر به شوخي مي‌ماند تا واقعيت.
حاكميت شركتي تنها بخشي از محيط اقتصادي بزرگ تري است كه شركت ها در آن به فعاليت مي پردازند كه براي مثال شامل سياست هاي اقتصادي كلان، ميزان رقابت در محصول و بازارها مي‌باشد. چارچوب حاكميتي هر شركتي بستگي به محيط قانوني، نظارتي و نهادي دارد و عواملي چون منشور اخلاقي (اخلاق كسب و كار) و آگاهي شركت از مسئوليت هاي اجتماعي (شامل موارد زيست محيطي) و مورد علاقه جوامعي كه شركت در آن به فعاليت اشتغال دارد مي‌تواند در حسن شهرت و موفقيت بلندمدت و پايداري شركت‌ها مؤثر باشد.بنابراین در این تحقیق ، به بررسی رابطه حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانک های خصوصی و دولتی پرداخته خواهد شد .
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته مدیریت (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 5154 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 85

حجم فایل:107 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل