فایل مقايسه سلامت رواني دانشجويان 30-20 ساله علاقمند به موسيقي راك علاقمند به موسيقي پاپ.

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه مقايسه سلامت رواني دانشجويان 30-20 ساله علاقمند به موسيقي راك علاقمند به موسيقي پاپ.

این پروپوزال کامل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

چكيده:

سلامت رواني نقش بسزايي در افراد دارد وعوامل بسياري در بهبود سلامت رواني ويا كاهش آن دخيل هستند يكي از عوامل مهمي كه امروزه بحث در مورد آن بسيار است موسيقي است.

موسيقي انواع بسياري دارد كه هر شكل ونوع از آن علاقمندان خاص خود را دارد انواع موسيقي مانند پاپ، راك، رپ، كلاسيك و ... هر كدام ريتم ومضامين خاص خود را دارد وافراد با توجه به روحيات خود به سمت يك يا چند نوع از انها گرايش پيدا مي كنند.

با توجه به نقش مهم موسيقي بر سلامت رواني و همچنين تنوع بسيار اشكال مختلف موسيقي ،پژوهشي را در رابطه با مقايسه سلامت رواني دانشجويان علاقه مند به موسيقي پاپ وعلاقمند به موسيقي راك را انجام دادم تا متوجه شوم كه آيا تفاوت معناداري بين سلامت رواني آنها ديده مي شود يا خير براي تعيين سلامت رواني آنها از پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ) استفاده شد وسپس به وسيله آزمون t مستقل ميانگين سلامت رواني آنها مورد آزمون قرار گرفت ونتيجه بدست آمده فرضيه پژوهش را رد وتفاوت معناداري را بين آنان نشان نداد اين نتيجه با نتايج پژوهشهاي ديگر مورد بررسي قرارگرفت ونشان داد كه موسيقي وشكل و نوعي مي تواند اثرات مثبتي روي افراد داشته باشد.


1-1 مقدمه:

هنر در طول تاريخ وسيله اي براي سازگاري، انعطاف، خلاقيت، عشق ودوستي وآرامش مردم بوده است.

در ميان هنرها، موسيقي به دليل داشتن انرژي، تحرك وجاذبه ذاتي، بسيار نافذ بوده وبه طرز فوق العاده اي بشر را به خود مشغول كرده است.

در تمام زواياي زندگي در هر برنامه فرصت وفراغتي موسيقي به شكل حضور دارد وچاشني برنامه ها ويا همراه آنهاست.

اما با وجود استفاده هاي فراوان  و رواج زياد، عموم از واقعيت آن اطلاعات كافي ندارند وكمتر از آنچه مصرف مي كنند وبه آن مي انديشند واز ضرورت وكيفيت آن مي پرسند اين وظيفه انسان امروزي است كه بداند چه مصرف مي كند وآنچه كه مصرف مي كند چه كيفيتي دارد ونياز واقعي به آن چه قدر است وچگونه بايد از آن استفاده كند طبيعي است كه بايد مطالعه كند، بخواند بحث وگفتگو كند وبراي افزايش اطلاعات آموزش ببيند وبه اندازه كافي موسيقي بشنود.

موسيقي يكي از ابزارهاي تربيتي واثرگذار زندگي معاصر است وهر كس ناگزير به شكلي از آن استفاده مي كند.

پس فهم آن نيز جزء آموزش فكري مردم واز جمله وظايف آموزش وپرورش هر كشوري است.

موسيقي مانند يك زبان مكالمه وبه دليل همگاني بودن ونياز عمومي به آن در واقع نوعي زبان مادري ودروني بشر است زباني كه هر روز به صورت هاي مختلف، كلمه ها ومفاهيم آن را مي شنويم وحس مي كنيم.

شايسته آن است كه قواعد اجزا وتركيب واركان اين زمان رايج را بشناسيم وبافهيم ودرايت به دنياي زيبا، تصور الهام هاي آن وارد شويم وزيبايي ، تجربه هاي عرفاني والهي وسيد روحي آن را احساس كنيم.

(كاربردهاي موسيقي درماني، دكتر علي زاده مهدي، 1380)

موسيقي نيازي فيزيولويك، ذهني، احساسي، اجتماعي وفرهنگي در زندگي انسان است واز طريق اين نيازها ريشه اي گسترده در تار وپود زندگي بشر پيدا كرده است موسيقي رابطه زيستي وفيزيولوژيك، مغز آدمي  دارد رقيم، محرك بيولوژيك و ملودي مولد لذت، خوشي وخيال انگيزي است به اين دليل كوچك ترين كنش رتیمیک ونواي موزون روح وجسم را بر مي انگيزد وتحریك مي كند.

موسيقي نيازي شناختي است با توجه به موسيقي دنيايي ارزيابي ها رمز وراز صوت ها هماهنگي و وحدت اجزا و ارضاي خيال انگيزي ها گشوده مي شد وذهن از ورود به تصورهاي تازه، الهام وخلق افكار جديد لذت مي برد.

اما موسيقي بيش از هر چيزي نيازي عاطفي واحساسي است موسيقي سيستم عواطف( ليمبيك) مغز را به سرعت تحريك مي كند وبه تحريك احساسي وفرافكني حالت هاي دروني و هم حسي منجر مي شود ودر بسياري از مواقع زندگي كه كلام وبيان پاسخگو نيست، مي تواند موجب همدردي وهم حسي شود واز همه مهم تر احساس هارا وسعت بخشد.

همچنين موسيقي نيازي اجتماعي است وهمبستگي در ذات مطبوع آن وجود دارد هر جا موسيقي جاري است گروهي در كنار هم وگردهم جمع اند زيرا موسيقي به راحتي مي تواند احساس ها وبيان مشتركي را در جمع به وجود آورد ونيروي عمومي را بر انگيزد موسيقي نيروي همدلي است به همين خاطر قدرت وحدت وپيوستگي دارد واز ان مي تواند در تفاهم اجتماعي وسليقه ملي بهره جست وصحبت وهمدلي را در جامعه تقويت كرد.

فصل اول(مقدمه)

1-1       مقدمه....................................................... 3

2-1       موضوع تحقيق.......................... 6

3-1       متغيرهاي پژوهش.................................6

4-1       بيان مسئله............................ 6

5-1       فرضيه پژوهش .........6
6-1 هدف پژوهش......................... 7

7-1 ضرورت واهميت پژوهش................ 8

8-1 تعاريف مفهومی متغيرها......................... 12

9-1 تعاریف عملیاتی متغیرها......................... 13

 فصل دوم: گستره نظري پژوهش

1-2       مقدمه......15

2-2       ديدگاههاي نظري وتاريخچه موضوع مورد پژوهش

- موسيقي چيست؟............................ 16

- مختصري در مورد عناصر موسيقي........... 18

- چرا موسيقي براي سلامتي مفيد است؟............ 24

- موسيقي باعث مي شود كه ما بهتر احساس كنيم...... 25

- موسيقي بخش هاي غير قابل نفوذ را متأثر مي كند.... 25

- موسيقي به عنوان يك عنصر سلامتي ......... 27

- هیجانها، علم و موسیقی.................... 30

- تاريخ موسيقي راك........................ 33

- مشخصه هاي موسيقي پاپ...................... 45

- تاريخچه موسيقي پاپ............................ 51

- روانشناسي تم هاي موسيقي..................... 56

- تعريف بهداشت رواني ................... 60

- ماهيت وتشخيص بيماري رواني........................... 72

- ديدگاهها ونظريه ها در بهداشت رواني.......................... 76

- پيشگيري  وروشهاي تحقيق در بهداشت رواني......... 79

- موسيقي واسترس.................................... 84

- موسيقي وسيستم ايمني بدن............................ 86

- موسيقي وآرامش ورهايي............................. 87

- نقش موسيقي در پرورش مهارت هاي فردي واجتماعي....... 89

- تأثير موسيقي بر مهارت هاي احساسي واجتماعي ..... 96

- موسيقي وتعبير وتفسير افراد از مسائل....................... 98

-تقويت تعامل اجتماعي.......99

- تنظيم وضعيت روحي وخلق  و حد توسط موسيقي....100

- آيا موسيقي مي تواند اثرات منفي داشته باشد؟........ 101

-نقش موسيقي در رها كردن انرژي در روزشكاران....... 103

- تأثير سازه هاي ضربه اي در ابتداي مسابقه ها...... 108

-موسيقي، ريتم قلب را تغيير مي دهد........................ 109

3-2 ادبيات (يا پيشينه پژوهش).............................. 111

بررسی وضعیت روانی هنرجویان موسیقی و مقایسۀ آن با افراد عادی امیر قمرانی ، سمانه سادات جعفر طباطبایی ......... 111

بررسی تاثیر موسیقی بر شدت درد مرحله اول زایمان در زنان نخست حامله بستری در یکی از زایشگاههای شهر ساری سال 1376 فریده رضائی ابهری، به راهنمایی : منصوریه یادآورنیکروش. 113

بررسی تفاوتهای شخصیتی موسیقی دانان و غیرموسیقی دانان شهر تهران در برخی عوامل شخصیتی آزمون 16PF درسال 1373-74 فیض الله افتخاری: به راهنمای: مریم سیف نراقی 115

بررسی اثر موسیقی غیرفعال و حرکات خودانگیخته در مهارکردن پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی – نویسنده: مریم سادات پور محمود..................... 117

بررسی تاثیر آموزش موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی سال تحصیلی83-1382 شهرستان نجف آباد سعید فخاری زاده : به راهنمایی : عزت الله نادری، استادمشاور: محمدرضا بهرنگی    118

بررسی تاثیر موسیقی بر میزان دردها مزمن مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان سانترال شهر تهران (1376) علی یوسفی نژاد، به راهنمایی : روشن نژاد......................... 120

تاثيرات فيزيولوژيك و روانشناختي موسيقي كلاسيك و موسيقي پاپ بر دانش آموزان دختر دبيرستاني   122

فصل سوم: روش شناسي پژوهش

1-3       جامعه آماري....................................... 149

2-3       نمونه آماري........................................... 149

3-3روش نمونه گيري.................................. 149

4-3 ابزار پژوهش....................................... 150

5-3 روش اجرا........................................ 153

6-3 روش تحقیق و تحليل داده ها....................... 154

 فصل چهارم: داده های آماری

1-4       داده هاي آماري........................... 156

 فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

1-5       بحث ونتيجه گيري........................ 161

2-5       محدوديت ها................................ 166

3-5   پيشنهادات..................................... 167

4-5 منابع فارسي....................................... 168

6-5 ضمايم......................................................... 169

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3801 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 150

حجم فایل:746 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل