در محیط رقابتی و پیچیده كسب و كار امروزی، موفقیت سازمان ها به طور گسترده ای وابسته به آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود و بهبود مستمر در شاخص های كلیدی می باشد. از اين رو يکی از دغدغه های اساسی مديران اين سازمان ها دستیابی به يك روش ارزيابی جامع و كامل می باشد كه بتوانند به كمك آن تصويری دقیق از سازمان خود و عملکرد آن كسب نمايند.
يکی از مدل های كارآمد كه با نگرش استراتژيك به ارزيابی عملکرد سازمان می پردازد مدل كارت امتیازی متوازن می باشد كه علاوه بر ارزيابی مالی سازمان، عملکرد سازمان را از ابعاد مشتری، فرآيند های داخلی و رشد و يادگیری نیز مورد ارزيابی قرار می دهد. به خاطر وجود ديدگاههای سنتی مديريتی در سیستم آموزشی ايران به ندرت سازمانهای آموزشی از ابزار سنجش عملکرد متوازن (BSC)استفاده می كنند .