فایل بررسی اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق نوجوانان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)
این پایان نامه در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر عبارت بود از بررسی رابطه بین اضطراب و استرس اجتماعی با احساس تعلق به مدرسه نوجوانان (پسر و دختر)  شهر بندرعباس. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر و دختر دبیرستان­ های شهر بندرعباس بودند که در سال 94-93 مشغول به تحصیل بودند. روش برآورد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران بود که  به همین منظور 300 دانش آموز به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. از پرسشنامه اضطراب و استرس (DASS) و مقیاس احساس تعلق به مدرسه براون و ایوانز (2002) برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری به روش همزمان برای تحلیل یافته ­های پژوهش استفاه شد.

نتایج تحلیل رگرسیون کلی (بدون تفکیک جنسیت) نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 29/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 39/0- در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی­ داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

نتایج تحلیل رگرسیون در گروه پسران نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 27/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 47/0- در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

نتایج تحلیل رگرسیون در گروه دختران نشان داد که متغیر استرس اجتماعی با مقدار بتای 25/0- و متغیر اضطراب با مقدار بتای 51/0 در سطح آلفای 01/0 پیش بینی کننده معنی داری برای احساس تعلق به مدرسه بودند.

در مجموع یافته­های این پژوهش نشان داد که دو متغیر استرس اجتماعی و اضطراب پیش بینی کننده معنی داری برای متغیر احساس تعلق به مدرسه در میان نوجوانان محسوب می­شوند.

کلیدواژه ها: احساس تعلق به مدرسه، اضطراب، استرس اجتماعی و نوجوانان

 

فهرست مطالب

چکیده... 1

فصل اول... 2

طرح تحقیق... 3

1-1. مقدمه... 3

1-2. بیان مساله... 4

1-3. اهمیت پژوهش... 9

1-4. اهداف تحقيق... 10

1-5. فرضيه‏هاي تحقیق... 10

1-6. تعريف متغیرها... 10

1-6-1.  تعاریف مفهومی... 10

1-6-2. تعاریف عملیاتی... 11

فصل دوم... 12

ادبیات تحقیق... Error! Bookmark not defined.

2-1. مقدمه... 13

2-2. استرس... 13

2-2-1. تعاریف استرس... 15

2-2-2. مفهوم استرس... 15

2-2-3. نظریه‌های استرس... 17

2-2-3-1. استرس به عنوان پاسخ درونی... 17

2-2-3-2.استرس به عنوان عوامل محیطی... 18

2-2-3-3. استرس به عنوان کنشی متقابل... 18

2-2-4. رویکردها و دیدگاه‌های مختلف در مورد استرس    18

2-2-4-1. نظریه‌ی روان تحلیل‌گری... 18

2-2-4-2. نظریه‌ی ضعف جسمانی... 19

2-2-4-3. نظریه تکوین و تعامل کاژ... 19

2-2-4-4. نظریه پردازش اطلاعات ... 19

2-2-5. نشانه‌های استرس در نوجوانی... 20

علل استرس... 20

2-2-5. منابع استرس... 21

2-2-6. عوامل ایجاد کننده استرس... 21

2-3. اضطراب ... 21

2-3-1. تعاریف اضطراب... 23

2-3-2. دیدگاه‌های نظری درباره اضطراب... 24

2-3-2-1. روانكاوي... 24

2-3-2-2.نظريه‌هاي رفتاري... 25

2-3-2-3. نظريه‌هاي انسان‌گرایی... 25

2-3-2-4. نظريه‌هاي زيست‌شناختي... 25

2-3-3. ديدگاههاي نظري دربارة روانشناختي اضطراب... 26

2-3-4. نظریه‌های اضطراب... 26

2-3-4-1. زيگموند فرويد... 26

2-3-4-2. ملاني‌كلاين... 27

2-3-4-3. آنا فرويد... 28

2-3-4-4. هارتمن، كريس ‌و لومن‌شتاين... 29

2-3-4-5. رنه‌اشپيتز... 29

2-3-4-6. هري استاك ساليوان... 30

2-3-4-7. جان بالبي... 30

2-3-5. سن بروز و شیوع اختلال اضطراب... 31

2-3-6. بحران اضطراب در نوجوانی... 32

2-4. احساس تعلق... 32

2-4-1. نظریه های احساس تعلق... 34

2-4-1-1. نظریه آدلر... 34

2-4-1-1-1. علاقه اجتماعی... 34

2-4-1-1-2.  سبک زندگی... 35

2-4-1-2. نظریه آبراهام مازلو... 36

2-4-1-3. نظریه ویلیام گلاسر... 37

2-4-1-3-1. گلاسر و نظریه نیازها... 38

2-4-1-4. نظریه بالبی... 39

2-4-1-4-1. دلبستگی... 40

2-4-1-4-1-1. موضوعهای دلبستگی- به چه کسی دلبسته شویم؟    40

2-4-1-4-2. انواع دلبستگی... 42

2-4-1-4-3. ثبات دلبستگی... 44

2-4-2. احساس تعلق در نوجوانی... 45

2-5. بررسی پژوهشها... 46

2-5-1. بررسی پژوهش های خارجی... 46

2-5-2. بررسی پژوهش های داخلی... 50

فصل سوم... 52

روش تحقیق... Error! Bookmark not defined.

3-1. مقدمه... 53

3-2. روش تحقیق... 53

3-3. جامعه آماری و حجم نمونه... 54

3-4. ابزار تحقیق... 54

3-5. روایی و پایایی ابزار پژوهش... 55

3-4-1. مقیاس احساس تعلق به مدرسه... 55

3-4-2. مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS). 55

3-6. روش اجرا... 56

3-7. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها... 56

فصل چهارم... 58

یافته های پژوهش... Error! Bookmark not defined.

4-1. مقدمه... 59

4-2. یافته های توصیفی... 60

4-3. یافته های استنباطی... 60

فصل پنجم... 65

بحث و نتیجه گیری... Error! Bookmark not defined.

5-1. مقدمه... 66

5-2. بحث و نتیجه گیری... 67

5-3. محدویت های پژوهش... 71

5-4. پیشنهادهای پژوهش... 72

5-4-1. پیشنهادهای کاربردی... 72

5-4-2. پیشنهادهای پژوهشی... 72

منابع... 73

الف: منابع فارسی... 73

الف: منابع غیر فارسی... Error! Bookmark not defined.

پیوست ها... 80

 

 

 

 

 

 

فهرست جداول

جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پیش بین و ملاک    60

جدول 4-2: ماتريس همبستگي متغيرهاي پيش بين و ملاك    61

جدول 4-3: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب بدون تفکیک جنسیت... 61

جدول 4-4: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه پسران... 62

جدول 4-5: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه دختران... 63

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته روانشناسی و مشاوره (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 4056 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 107

حجم فایل:4,625 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل